מחזה כזה אינו זכור גם לוותיקים שבסוחרי השוק העירוני בבאר־שבע: ביום ראשון השבוע הגיעו לשוק שוטרים ופקחים ודרשו מהסוחרים לסגור את החנויות והדוכנים. מאז השוק שומם וריק מאדם.
6 צפייה בגלריה
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה
(צילום: פרטי)
הסגירה באה בעקבות הצווים לשעת חירום שהוצאו בגלל משבר הקורונה, לפיהם יש לסגור את השווקים כיוון שאי אפשר לשלוט בהם על כמות המבקרים ואי אפשר לשמור על המרחק הנדרש בין איש לרעהו. בעקבות הסגירה ניצתו במקום ויכוחים קולניים, ורבים מהסוחרים לא השתכנעו שמדובר בהחלטה נכונה. מבחינת הסוחרים, ההחלטה לסגור את השוק העירוני היא מהלך קיצוני שרבים מהם מכנים "היסטרי" וחסר פרופורציות, בייחוד בשל העבודה שרשתות השיווק נותרו פתוחות.

אין צפיפות

סיירנו השבוע בשוק מיד אחרי שהוחלט לנעול אותו ולאלץ את הסוחרים לסגור את דלתותיהם בלי התראה מוקדמת. פגשנו זעם רב, תסכול וחוסר הבנה מדוע החליטו לסגור את השוק המשרת עשרות אלפי לקוחות ומציע סחורה איכותית במחירים נמוכים.
6 צפייה בגלריה
ציון אלקיים
ציון אלקיים
ציון אלקיים
(צילום: הרצל יוסף)
"אני פשוט לא מבין מה עומד מאחורי ההחלטה הזו", אומר ציון אלקיים (40), בעל חנות דגים ובשר בשוק. "התקהלויות תמצא בסופרים, שם נדחסים מאות אנשים ודווקא כאן בשוק אין צפיפות. זה לא מקום סגור, הכל פתוח ויש מרחבים. יושבים אנשים בממשלה שלא מבינים שום דבר".
משמעה של ההתנגדות הגורפת של סוחרי השוק לסגירת השוק היא לא שהם אינם מבינים את המצב, הם בהחלט מודעים לגודל המשבר הפוקד את המדינה ואת העולם כולו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ומבינים את הסכנות, אבל יש להם הסתייגויות. "אני בעד ההחלטה לסגור, אבל היו צריכים לעדכן אותנו לפני מספר ימים. מה נעשה עם כל הסחורה שקנינו? רובה תלך לפח הזבל", אומר בצער יוסי חיון (53), בעל דוכן ותיק.
6 צפייה בגלריה
יוסי חיון
יוסי חיון
יוסי חיון
(צילום: הרצל יוסף)

בסופר יותר מסוכן

הצעד הקיצוני של סגירת השוק העירוני הגיע בעיתוי קריטי, בדיוק בזמן שהתוכנית לשדרוג ופיתוח השוק העירוני בהשקעה של 50 מיליון שקל קורמת עור וגידים.
למרות לא מעט קשיים, התוכנית יצאה בסופו של דבר לדרך, ובסיומה מבנה השוק אמור לשנות את פניו לחלוטין ולהפוך למזמין וידידותי יותר ולהיות מוקד בילוי ותיירות המושך מבקרים מהארץ ומחו"ל.
ואולם, במצב שנוצר כעת, רבים רואים בהשבתה היזומה של השוק עוד מסמר בארון הקבורה של העסקים הקטנים והבינוניים שממילא נאבקים על קיומם מאז נכנסו לזירה הרשתות והמותגים הגדולים.
6 צפייה בגלריה
אבי נעים
אבי נעים
אבי נעים
(צילום: הרצל יוסף)
"החלטה אומללה שמנותקת מהמציאות", אמר יו"ר ועד הסוחרים, אבינועם מימון, הנמנה עם חברי צוות התוכנית לפיתוח השוק, כשהתבשר ששוטרים ביקשו מהסוחרים לסגור את מרכולתם.
לדבריו, "השוק וחנויות המזון נחשבים לחיוניים בדיוק כמו הסופרים, המרכולים, המאפיות ושאר החנויות ברחבי העיר. נהפוך הוא, בסופר יותר מסוכן לשהות בגלל העומס הקיים בהם".
כדי להבין על מה מימון מדבר, נזכיר שהשוק העירוני בבאר־שבע משתרע על כ־50 דונם ויש בו 650 חנויות - שטח גדול בהשוואה לסופרמרקטים, המאפשר בקלות לשמור על המרחק הנדרש בין הקונים והסוחרים. אבל מימון אינו מצליח להשתחרר מהרושם שההחלטה נובעת לא רק משיקולים בריאותיים. "ההחלטה לסגור נובעת כנראה מלוביסטים של הרשתות הפועלים ללא הפסקה כדי להעשיר את הקופה שלהם, כאילו לא מספיקה להם העלייה באלפי אחוזים במכירות יחד עם עליית המחירים וביטול כל המבצעים, וכמובן שהשווקים מפריעים להם", הוא אומר בזעם.

תהיה קטסטרופה

בסמטאות השוק, כשיש עוד כמה חנויות ודוכנים פתוחים, הסתובבו ביום שני השבוע לקוחות שבאו כהרגלם לקניות, והופתעו לשמוע שהשוק נסגר עד להודעה החדשה. "למה סגרו?", תוהה אשה המחזיקה סל בידה, "זה לא בסדר, היו צריכים להשאיר פתוח".
במאפיה הסמוכה עמדו כמה אנשים בתור, ממושמעים ושומרים על מרחק סביר זה מזה, קונים מאפים ומיד מסתלקים מהמקום. מנהל החנות נעים מספר על ירידה חדה במכירות ומביע חשש כבד מפני ההשלכות של סגירת השוק הוותיק. "זה יכול להביא לקריסה של כולם", הוא מזהיר. "אני מציע לחשוב היטב ולשנות את ההחלטה ולפתוח את השוק, אחרת תהיה קטסטרופה".
יאיר טובי, מנהל חנות בשוק: "זאת פשוט החלטה היסטרית שנעשתה ללא שיקול דעת. היא פוגעת בסוחרים, פוגעת בקליינטים וגורמת לפגיעה קשה בכלכלה"
בשורת החנויות שממול אנחנו פוגשים את יאיר טובי (22) המנהל חנות בשר ודגים. טובי עומד ליד ארגזי הסחורה הרבים שהזמין ואינו יודע מה לעשות איתם. ניכר שהוא זועם על הפוליטיקאים שהחליטו לסגור את השוק והוא מתקשה להבין את פשר ההחלטה. "מה אני אעשה עם כל הסחורה שקיבלתי? זאת פשוט החלטה היסטרית, ולדעתי היא נעשתה ללא שיקול דעת. היא פוגעת בסוחרים, פוגעת בקליינטים וגורמת לפגיעה קשה בכלכלה. האנשים שהחליטו פשוט אין להם מושג, אין להם לב. הרסו לנו את העסקים וחיסלו אותנו".
6 צפייה בגלריה
יאיר טיבי
יאיר טיבי
יאיר טיבי
(צילום: הרצל יוסף)

"מי ידאג לי?"

אנחנו חוזרים לציון אלקיים. הוא מתקשה להירגע וכועס מאוד על החלטת הממשלה. "מי יממן את הסחורה ב־400 אלף שקל? תראו כמה סחורה הגיעה היום, מי ידאג לי? אני ועוד ארבעה עובדים כולנו מתפרנסים מהחנות, מה יהיה עכשיו? מי ייפצה אותנו? על זה אף אחד לא חושב".
בימים אלה מימון מחלק את זמנו בין דאגה לפרנסתו ופרנסת עובדיו בחנות שבבעלותו, 'תבליני מימון', לבין הדאגה לסוחרים שהוא מייצג בימים לא קלים אלה ובטיפול בתלונות הרבות שנערמות על שולחנו. מימון מקשיב בקשב רב לטענות של הסוחרים הממורמרים, מבין לליבם ומזדהה עימם, וניכר שקשה לו לעמוד מול פרץ הרגשות של הסוחרים חסרי האונים. "הסוחרים הצטיידו במלאים גדולים במיליוני שקלים לקראת החג והמלאי הזה ייזרק עכשיו לפח", הוא אומר בנימה של כאב.
6 צפייה בגלריה
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה. שומם וריק מאדם
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה. שומם וריק מאדם
מתחם השוק העירוני אחרי הסגירה. שומם וריק מאדם
(צילום: הרצל יוסף)

העירייה בעד הסוחרים

בגלל ההסגר החלו רבים מסוחרי השוק להיערך לספק משלוחים לבתי הלקוחות, ויש מי שמתכוונים למכור את מרכולתם מכלי רכב מסחריים שיסתובבו בשכונות. "תעזרו לנו להמשיך ולהתפרס", כותב אבי (שם בדוי) בדף הפייסבוק שלו, ומבקש מלקוחותיו ליצור איתו קשר בטלפון הנייד. "כרגע זו הדרך להגיע לקליינטים שאני מכיר", הוא מסביר.
יש לציין כי מאז התקבלה ההחלטה שהמשק יעבוד במתכונת חירום, התארגנו נציגי הסוחרים בהתאם. "רק ביום חמישי בשבוע שעבר חילקו נציגי הסוחרים 30 אלף כפפות חד פעמיות לשמירה על היגיינה", מציין מימון. "הסוחרים מקבלים ממני הנחיות שלוש פעמים ביום על שמירת נהלים. בריאות הציבור והסוחרים הם בראש מעייננו, ואנחנו יודעים טוב מאוד לשמור על כך".
בעקבות סגירת השוק העירוני פנתה עיריית באר־שבע אל משרד הבריאות ועוד גורמים בבקשה לאפשר את המשך הפעלת השוק, אבל פנייתה נתקלה בסירוב. "אנו מבינים את עוגמת הנפש ואת הנזק שנגרם לסוחרים", נמסר, ובאותה נשימה הדגישו בעירייה, "בריאות הציבור קודמת לכל ואנו מחויבים לפעול בהתאם להחלטות הממשלה והנחיות משרד הבריאות. ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ,' וראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שניהם בדעה אחת שניתן לאפשר פעילות מפוקחת, מוגבלת ומבוקרת בשוק העירוני".
דנילוביץ' פנה למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וביקש שהסוחרים יוכלו לעבוד במתכונת חירום. "אנו מקווים שמשרד הבריאות ישתכנע וייאפשר זאת", מסר דנילוביץ' בתחילת השבוע.