מלון ממילא, ירושלים

"העיר ירושלים מייצגת עבורי תצוגת תכלית מרהיבה של אדריכלות מודרנית לצד מבנים היסטוריים ועתיקים", אומר יגאל סייג, בעלי אליתה ליוינג. "מלון ממילא מצליח להמחיש בצורה מופלאה את שני ההיבטים המנוגדים לכאורה במבנה אחד. תוך התחשבות בחוק הירושלמי, המגדיר שימוש באבנים ירושלמיות בעלות גוון בהיר, יצר האדריכל משה ספדי אסתטיקה ירושלמית חדשנית ומודרנית שמשתלבת בחוכמה בחומות העיר העתיקה הסמוכות. עיצוב הפנים מעורר ההשראה של המלון הוא תצוגת תכלית של מינימליזם איטלקי שמדגיש אף יותר את האדריכלות ההיסטורית והקלאסית של הבניין עצמו".

5 צפייה בגלריה
מלון ממילא
מלון ממילא
מלון ממילא
(יח"צ)

בית ההבראה מבטחים, מלון אלמא זיכרון יעקב

המבנה הייחודי של בית ההבראה מבטחים (לימים מלון אלמא בזכרון יעקב) שובה לב. המבנה הפנורמי המפותל ממוקם על גבעות זיכרון, צופה לכיוון הים ומתכתב בצורתו עם הדינמיות והאמורפיות של הגלים. המראה ההרפתקני רחוק ממיינסטרים הבניה שהיה נהוג אז בישראל ואולי זו הסיבה שהאדריכל יעקב רכטר זכה בזכותו בפרס ישראל לשנת 1973. "המבנה מיצר הרמוניה בית צורה ותוכן", מסביר איילן שימן, יבואן LAMINAM ישראל, "הסבתו למלון בוטיק רק הוסיפה לו רובד נוסף- מעצביו הצליחו לשמר את האסתטיקה המקורית ובתכנון הפנים יצקו טאצ' עדכני, אלגנטי ותרבותי הכולל מרכז אומנות, אולמות קונצרטים וגלריות".

5 צפייה בגלריה
מלון אלמא
מלון אלמא
מלון אלמא
(צילום: איתי סיקולסקי)

היכל הספר - מוזיאון ישראל, ירושלים

"היכל הספר במוזיאון ישראל השאיר בי חותם של אחד המבנים האייקונים והמרשימים בישראל כשביקרתי בו עוד בתיכון במסגרת מגמת האמנות בה למדתי", אומרת יעל מוסקוביץ, מבעלי ניגא שף FOR HOME, "כיפתו הלבנה מדמה מכסה כד חרס עתיק המאגד בתוכו כמה מהתגליות הארכאולוגיות הגדולות ביהדות. השילוב בין כיפת האבן הלבנה הנובעת מתוך בריכת מים ריבועית, השמים הכחולים ונופי הבירה יוצרים מפגש בין ממדים ופרספקטיבות שונות שמתקיימים יחד בהרמוניה. קיר הבזלת השחור, מהווה ניגודיות צורנית וצבעונית לכיפה הצחורה, יחד הם מסמלים את מגילת מלחמת בני החושך מול בני האור הנמצאת בהיכל והקונטרסט הגיאומטרי הבולט לעין הוא ביטוי מופשט להיסטוריה הפיזית והרוחנית של עם ישראל בראי הדורות. כשמבקרים במקום מומלץ להתעמק גם בגן הפסלים בו נמצא המבנה, שמאגד בתוכו יצירות שנותרות חרוטות בזיכרון של כל מבקר, בין אם ישראלי ובין אם לאו".

5 צפייה בגלריה
היכל הספר
היכל הספר
היכל הספר
(צילום: ג'ורג' ארנון)

בית המשפט העליון, ירושלים

"בית המשפט העליון בירושלים מהווה ביטוי ארכיטקטוני לתפיסת האמת והצדק. זכיתי לקחת חלק בעיצובו תחת האדריכלים רם ועדה כרמי, זוכי פרס ישראל ומתכנני המבנה. השניים השכילו לצקת בו אלמנטים מסורתיים ויסודות נצחיים וניכר שהפנימו את הצורך ביצירת מבנה סמלי שבד בבד נאמן לצרכים פרקטיים- מעשיים הנדרשים ממבנה המשרת קהלים מגוונים", אומרת ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעל בית ספר ללימודי עיצוב פנים.

5 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
(מתוך אתר בית המשפט העליון)

"כמו הבירה עצמה גם בו מתקיימים שפע של ניגודים, מהבולטים שבהם הוא השילוב בין מסורת עתיקה לטכנולוגיות מתקדמות. בתוך כך מחובר המבנה למקורות ולערכים יהודיים שהפכו אותו ברבות השנים לסמל תרבותי-חזותי. הוא מחבר בין החוק והמשפט לאדמת ישראל וירושלים בפרט. כך למשל כמקובל בארכיטקטורה הירושלמית המתחם מוקף חומה. בחלקו הפנימי, כבר בסמוך לכניסה אליו, מתגלים הרבדים השונים לא באחת אלא בשלבים. האדריכלות המודרנית אינה שוכחת את העבר ומשלבת בחללים השונים טקסטים מתקופות שונות בהם מקראיים, קירות אבן בסגנון עתיק לצד קירות מודרניים חלקים, נטולי עיטורים ועוד".

מלון בראשית, מצפה רמון

"הנוף המדברי הוא חלק מרכזי ובלתי נפרד מתמונת הנוף המגוונת של מדינת ישראל", מסביר מעצב הרהיטים יפרח בן צבי. "מלון הבוטיק משתרע על פני 50 דונם של נוף אותנטי עוצר נשימה והוא משתלב היטב בנוף הבתולי ולא פוגם בו בעיקר בזכות העובדה שהמתכננים השכילו ליצור מבנים בני קומה בודדת או שתי קומות, כיאה לאדריכלות הורנקולרית שלוקחת בחשבון את תוואי השטח ומיטבה להשתמש בחומרים מקומיים. באדריכלות הפנים היטיבו גם כן לשלב חומרים טבעיים והשתמשו בפרטי זכוכית החושפים את הנוף במלוא הדרו גם מתוך החדרים והלובאים עצמם".


5 צפייה בגלריה
מלון בראשית
מלון בראשית
מלון בראשית
(צילום: איתי סיקולסקי)