מסלול חייה של הנערה שעלתה בגיל 7 מאיראן, התחנכה על ברכי אמה אותה היא מגדירה "מופת לעוצמה נשית", נשואה ואמא לארבעה בנים וסבתא לחמישה נכדים, שוחרת הספרות והידע והנשיאה המייסדת של "ליונס" במקום מגוריה, יכול להילמד בבתי ספר להתנדבות, קריירה, חינוך והרבה מאוד נשיות פורצת גבולות.
2 צפייה בגלריה
רבקה שמיאן
רבקה שמיאן
רבקה שמיאן
(צילום: אינגה אבשלום// סטיילינג: לורה פלדמן// בגדים: אסף פלג, בוטיק מירי'ס)
כדי למנות מקצת קורותיה אי אפשר שלא להתחיל במה שהיא רואה כנקודת ההתחלה: "אני חושבת, היא אומרת בצניעות, "שאני בסך הכול באיזה שהוא אופן, מנסה ללכת בדרכיה של אמי, שהיא באמת מונומנט של עוצמה נשית. עדיין קטונתי להשתוות אליה ובכל זאת, היא המנטור והמגדלור שלי המאיר את דרכי בתחנות שונות בחיי.
הנערה, שכבר מילדות "בלעה ספרים", ובעלת העברית הכה רהוטה למדה ספרות והיסטוריה לתואר ראשון תוך הסמכה כמובן גם לתעודת הוראה ותואר שני בספרות בירושלים. עם נישואיה עברה לאשדוד ומייד החלה ללמד בתיכון והפכה למורה לחיים עבור אלפי תלמידיה במשך 30 שנות הקריירה הפדגוגית העניפה, שעד היום הזה ממש, כולל בזמן כתיבת שורות אלו, עדיין תלמידיה זוכרים לה חסד נעוריהם ושולחים לה מכתבי הערכה רבים מספור .עם פרישתה לגמלאות מוקדמת, ולאחר ששמה יצא לפניה, פנו אליה מויצו וביקשו שתעמוד בראשות הסניף באשדוד: היא כיהנה כיו"ר הסניף שתי קדנציות (כתשע שנים), באהבה ובהצלחה מרובה.
אלו היו שנים מאוד מאתגרות, ומאוד פוריות, היא נזכרת, "עשינו פעילות למען נשים חד הוריות, ילדים, נערות ונשים בסיכון וכן מגוון אירועים, חוגים וקורסים לנשים (כמו קורס קידום נשים לתעסוקה, קורס דירקטוריות ועוד).
עם סיום תפקידה, רבקה החליטה כי תוכל לממש עצמה ולהעניק משמעות לחייה דווקא בהמשך פעילות התנדבותית מאתגרת, למען כלל האוכלוסייה בעירה, חוצת גבולות מין ומגדר. פעילות שמותירה לה את החופש לבחור את תחומי פעילותה ולהענות לכל צורך שיעלה בשטח.
כך היא נוהגת מאז ועד עתה: ימיה ושעותיה של רבקה מלאים בעשייה התנדבותית מגוונת ומאתגרת: באותה עת פנה אליה ליאור לפיד, תלמיד לשעבר, עבורו שימשה מחנכת ומורה לספרות וביקש ממנה להוביל את סניף אשדוד של עמותת "אור לחינוך" אותה הקים, אשר מסייעת לילדים ובני נוער בפיתוח תחושת מסוגלות, משמעות ושייכות באמצעות התנדבות ותרומה לקהילה. רבקה נרתמה למשימה והובילה עשרות מתנדבים וחניכים הצעירים ממנה בעשרות שנים – והם נהנו מאשת חינוך עתירת ניסיון.
2 צפייה בגלריה
רבקה שמיאן
רבקה שמיאן
רבקה שמיאן
(צילום: אינגה אבשלום// סטיילינג: לורה פלדמן// בגדים: אסף פלג, בוטיק מירי'ס)
במקביל היא שמעה באותה תקופה מאמה על ארגון הליונס הבינלאומי, הארגון ההתנדבותי הגדול ביותר בעולם, וביודעה שלארגון אין סניף באשדוד. רבקה פנתה לראשי הארגון והם קיבלו את פניה בזרועות פתוחות והציעו לה לייסד את הסניף באשדוד וכך היה. במשך שלוש שנים היא כיהנה כנשיאה הראשונה והמייסדת של הארגון באשדוד.
גייסה מתנדבים ומתנדבות "תהליך לא פשוט בפני עצמו - שכן כל חבר חייב לשלם דמי חברות", והחלה בפעילויות שונות כשגולת הכותרת היא: פרויקט גילוי ואיתור עין עצלה אצל ילדי גנים, שמאבחן בגיל מוקדם מאוד בעיות שונות היכולות להתפתח מהתסמין: "אנחנו עוברים בגני הילדים, כמובן תוך מתן אישורי הורים והמוסדות המתאימים, ורכשנו בסיוע העירייה וראש העיר שנתן ברכתו לפרויקט בשל חשיבותו, מכשיר שעלותו די גבוהה ואיתו אנחנו בודקים את הילדים, לא לפני שקיבלנו הכשרה ייחודית ורפואית, ועל ידי כך מתאפשר לנו לשלוח את ההורים עם הילדים שאובחן אצלם תסמין העין העצלה לטיפול, שבהרבה מקרים מציל ממש ילדים מעיוורון או לקויות אחרות לא עלינו, שעלולות להתפתח".
דווקא בשנה האחרונה, שנת הקורונה, היא מצאה ומוצאת עצמה פעילה יותר מתמיד: לאור המצב היא התבקשה על ידי היחידה להתנדבות בעיריית אשדוד להתגייס למסע הסברה בכל הקשור למאבק בנגיף הקורונה, היא עשתה זאת במלוא המרץ עד כי שילטי חוצות ובהם תמונותיה המעודדות לצאת ולהתחסן מוצבות במקומות שונים בעיר. כמו כן היא יוצאת כמעט כל שבוע לחלוקת סלי מזון, טבלטים ולאחרונה שמיכות צעיפים וכובעים לקשישים ולנזקקים בעיר.
בנוסף, רבקה מונתה לפני כשלוש שנים להיות המובילה של פרויקט "תור הזהב" מטעם המשרד לפתוח הפריפרייה, הנגב והגליל, פרויקט שמטרתו להוקיר את התושבים בני גיל הזהב באמצעות הענקת מופעים וטיולים בעלות סימלית בלבד לבני גיל הזהב. רבים וטובים בעיר נהנו מפרויקט זה בהובלתה עד לפני כשנה. הצפי הוא כי בקרוב הפרויקט יחזור לפעילותו המבורכת בהובלתה של רבקה.
רבקה גם ממשיכה התנדבותה וביתר שאת בבית מרש"ל (מרכז שרות לעיוורים ולקויי ראייה) ובנוסף לליווי שתיים מהלוקות בראייתן, היא הקימה בשנה האחרונה מועדון ספרותי במקום ומדי שבוע היא מגיעה, מקריאה ודנה עם באות המקום ביצירות שונות להנאתן ולהנאתה.
על כל אלו ועוד היא קיבלה שלל תעודות הוקרה, כמו מגן ראש העיר למתנדבים מצטיינים. מבחינתה, המרגשים מכל הם דברי התודה וההוקרה מתלמידיה לשעבר, לאורך כל השנים ועד היום. כמו הדברים שכתב לה רק לאחרונה התלמיד לשעבר אושר סבג (היום זמר באופרה הישראלית) בקבוצת הווטסאפ של תלמידי הכיתה(כן, יש להם עד היום קבוצת ווטסאפ משותפת עם המורה רבקה.)
אושר צילם את בחינת המתכונת שלו בספרות אותה מצא בבוידעם וכך הוא כתב לרבקה: "רבקה, כנראה יש סיבה ש 16 שנים אחר כך את עדיין המורה היחידה שהמתכונת שלה שרדה את הבוידעם וזה כי הנוכחות שלך עוד מורגשת בחיים שלנו אחרי כל השנים הללו. זה די מדהים. לא מובן מאליו שאנחנו עדיין בקשר. את באמת מחנכת מדהימה ואדם מיוחד עוד יותר".
רבקה מאמינה כי עשייה התנדבותית היא מתגמלת ויש לדרבן את כולם לכך - "היום מדברים רבות על האנטי-אייג'ינג, אני מאמינה כי פעילות התנדבותית בכל גיל ובעיקר משאתה יוצא לגמלאות היא האנטי-אייג'ינג הטוב ביותר לגוף ולנשמה".

תמצית הישראליות

ליאור לפיד, שהיה תלמיד של רבקה, שימש כחבר בפורום היועצים של הנשיא שמעון פרס ז"ל. מספר על ההשראה ששאב ממורתו: "רבקה היא לא רק הגברת הראשונה של ההתנדבות באשדוד, היא עבורי תמצית הישראליות: נקודת האיזון העדינה של קיבוץ גלויות וצבריות; של מקצוענות ורגישות; של קריירה ושל משפחתיות. בימים בהם החברה הישראלית שסועה ומקוטבת, ונדמה שכולם נגד כולם, היא ניצבת שם: בצניעות, מסירות וחמלה, והופכת את העיר אשדוד, את מדינת ישראל וכן, גם את העולם, למקומות טובים יותר ונעימים יותר. חסרות לנו עוד רבקות בחברה הישראלית".
עו"ד אדמית כהן וינשטוק, תלמידה נוספת של רבקה משתפת: "אם מישהו יכול לדמיין לעצמו את המורה הטוב ביותר שהוא מכיר או את המורה הטוב ביותר שהוא מייחל בו לילדיו –הרי זו רבקה".
במכתב תודה ששלחו תלמידיה בשנת 2014 לאתר יום המורה כתבו בין השאר: "פעם אמרת לנו שאין לך בנות, אלא 4 בנים. אנחנו נאלצים לחלוק עלייך. יש לך מאות ילדים נוספים שגם היום לאחר סיום בית הספר מוקירים לך תודה ואוהבים עד אין קץ! אז לרגל יום המורה רצינו לומר תודה למחנכת הטובה ביותר - רבקה שמיאן!"
רבקה שמיאן: 050-9970769
פייסבוק - רבקה שמיאן