מיכל כהן מהווה הוכחה שאם רוצים באמת – הכל אפשרי. במהלך השנים היה הייתה שם, דחפה, פעלה, הקימה, דיבררה, כדוברת של ארגונים לשינוי חברתי והניעה תהליכים שכיום רבים מאיתנו נהנים מהם מבלי לדעת מי היה הכוח המניע שלהם. "אנשים חושבים שהממשלה רחוקה מאוד, אבל זה לא נכון. יש לנו כוח להשפיע", היא אומרת, ומציינת את חוק ההזנה, חוק המשכנתאות וחוק המשפחות המיוחדות שהיא היוותה חלק משמעותי בהוצאתם לפועל.
2 צפייה בגלריה
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
(צילום: אינגה אבשלום. סטיילינג: לורה פלדמן. בגדים: אוסף פרטי)
כהן בת ב-60 היא אמא לארבעה ילדים: ליאת, אריאל, שוהם ונתנאל. אריאל ז"ל, שהיה בעל צרכים מיוחדים, נפטר לפני כשנתיים בגיל 33. "תמיד שילבתי את המשפחה שלי לצד המעורבות בקהילה, למדתי ללכת ליד ולא בתוך. בהתחלה, כשאריאל נולד האבחון לא היה מידי אבל אני אמרתי לעצמי החיים שלי הולכים להשתנות, הוא היה סיעודי, לא הלך ולא דיבר, והבנתי שאוכל לטפל בו יותר טוב אם אלך לצידו ולא בתוכו".
איך זה השפיע על המשפחה שלך?
"בתחילה היה קשה לקבל את זה שיהיה לנו ילד בעל צרכים מיוחדים, אבל בעלי ואני תפסנו את זה בזמן. אף פעם לא התביישנו באריאל וגם לימדנו את הילדים שלנו שאין מה להתבייש. חברים של הילדים שלנו הגיעו אלינו הביתה ושמרו על אריאל אם צריך. הם שיחקו איתו למרות שהוא לא היה יכול לשחק, אבל הוא היה הגיב בהושטת יד, בחיוך. ניסינו לשמור על חיים שגרתיים, עבדנו, התנדבתי בכל מיני מקומות. היו המון קשיים אבל התמודדנו".
כחלק מהטיפול במשפחות שמתמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הייתה כהן בין אלה שהובילו את חוק המשפחות בכנסת. "החוק אומר שלא יטפלו רק בילד עם הצרכים המיוחדים, אלא יש לטפל במשפחה כולה, בהורים, באחים, סבא סבתא, בכל המעטפת. בבאר שבע 'נולד' לנו גם בית. היום אני מתנדבת ולא 'אמא' כי אריאל נפטר, אז אני מתנדבת ומסייעת לפי הצורך".
איך החוק שינה את היחס לבעלי הצרכים המיוחדים?
"החוק נתן למשפחות בית לכל דבר להיות בו, חדרים, סלון, מטבח. לוקחים את המשפחות לטיולים, יוגה, מדיטציה, מסיבות פורים, חנוכה, הרצאות בזום על התמודדות עם החיים. יש תחושה של יחד, ההורים מתחזקים וכך גם האחים, שאותם צריך לחזק אותם שלא יתביישו באח המיוחד שלהם".
כהן התחתנה בגיל צעיר ולאחר מכן למדה לתואר ראשון ("עשיתי דברים הפוך"), הפכה לאמא ופיתחה את עצמה יותר לאחר שהילדים גדלו. בשנתיים האחרונות היא עובדת במרכז 'עוצמה' הנמצא בתוך מחלקות הרווחה, מלווה משפחות בתחום הכלכלי ומלווה קבוצות וקורסים של עברית, ערבית וכדומה. ביישוב הבדואי "שגב שלום", ומסייעת כמה שניתן למשפחות ולקהילה.
2 צפייה בגלריה
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
מיכל כהן. "אנשים דיברו על הקשיים שלהם"
(צילום: אינגה אבשלום. סטיילינג: לורה פלדמן. בגדים: אוסף פרטי)
"כשעברנו לגור בבאר שבע, פגשתי את העובדת הקהילתית, הכרתי אנשים, הלכתי לקורס מנהיגות נשים בויצ"ו. תמיד רציתי להקים קבוצה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ולייצר עבור המשפחות מקום למטרת הווי וכיף. עשיתי זאת יחד עם ארגון שתי"ל, אבל בסופו של דבר הפכנו לקבוצת תמיכה כי אנשים יותר שיתפו ודיברו על הקשיים שלהם", היא מספרת.
בשנים האחרונות כהן מפיקה את אירוע ה-DAY-V שמתקיים בוולנטיין דיי למיגור תופעת האלימות בקרב נשים וילדות. המחאה נוצרת באמצעות ריקוד מונחה, שמתקיים בכל העולם ובבאר שבע.
ההיכרות שלה עם העולם הפוליטי החלה לאחר שארגון שתי"ל הקים פורום לקידום החינוך בדרום. כהן נחשפה למצבן העגום של משפחות רבות שלא יכלו להאכיל את ילדיהן בגלל קיצוצי הקצבאות, ובין היתר התנדבה ב"סיירת סנדוויצ'ים" שהוקמה בבאר שבע. בעקבות שיחה עם מנהל הפורום, מני מלכה, היא הבינה שצריך לקדם חוק בנושא. "התחברנו לארגון ידיד והתחלנו לקדם את החוק. יריית הפתיחה הייתה בהפגנה תחת הסלוגן 'דיבורים כמו חול ואין מה לאכול', שקיימנו סמוך לאוניברסיטת בן גוריון. עמדנו על כך שהמדינה היא שאחראית על התזונה של הילדים, ובסופו של דבר החוק עבר נגד כל הסיכויים", היא מספרת. "הבנו שיש לנו כוח ויכולת לשנות, וכך גם פעלנו במחאה נגד יוקר המשכנתאות ובמחאת האוהלים ברוטשילד ב-2011. אני רוצה שאנשים יבינו שאפשר לשנות, יש לנו את הכוח להגיע ולהשפיע על הממשלה באמצעות מחאה, הקמת לובי, כנסים גדולים וכוח אזרחי לא מבוטל".
פייסבוק: michal cohen
טלפון: 052-6589619