אם לפני 30 שנה היו מגלים לילנה גרובמן-בלקאי, שהיא תתכנן בתים לאנשים - סביר להניח שהיא הייתה צוחקת לכם בפרצוף. בחלומות הכי פרועים שלה היא לא חלמה על עסק עצמאי ומצליח. רכב נראה לה כמשהו רחוק ובלתי מושג, ובזמן שהיא דמיינה אדריכלות מפוארות וחדישה, היא חייה במציאות של הישרדות יום יומית כעולה חדשה.
2 צפייה בגלריה
ילנה בלקאי
ילנה בלקאי
ילנה בלקאי
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: D&A)
כיום, בלקאי (47) נחשבת לאחת מהמתכננות המבוקשות בדרום. היא מתגוררת באשדוד ואמא לשני ילדים בני 20 ו17, ועובדת על פרויקטים ברחבי הארץ. "אני מתכננת בתים פרטיים מאפס. לוקחת בתים הרוסים ויוצרת פנינות מגורים עבור הלקוחות שלי" היא אומרת. "אני לוקחת את החלומות של הלקוחות שלי ומיישמת אותם לתוכניות. גם מבחוץ וגם מבפנים".
בבית משפחת בלקאי, עוד באוקראינה, תחום האדריכלות לא היה זר. "אבא שלי ז"ל עבד בתחום והוא זה שנתן לי את הכיוון הכללי במקצוע. זאת מכיוון שתמיד תהיה עבודה בתחום. הוא גם מאוד תמך בכל החלטה שרציתי לקבל" נזכרת ילנה. "למדתי במכללה בקייב ובגיל 17 עלינו לארץ. למדתי במכינה במכללת תל אביב ולשמחתי התקבלתי למגמה לאדריכלות ועיצוב פנים שהייתה אז חדשה בארץ. לפני יותר מעשרים שנה".
2 צפייה בגלריה
ילנה בלקאי
ילנה בלקאי
ילנה בלקאי
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: לורה פלדמן // בגדים: D&A)
לשמחתה התפוח לא נפל רחוק מהעץ. כבר לפני פרויקט הגמר היא מצאה עבודה בחברת בנייה. "התחלתי לעבוד כשרטטת בחברה גדולה במשך ארבע שנים. צברתי ידע, ניסיון והיכרות מעמיקה יותר עם העולם הזה אבל שם הבנתי שאני מסוגלת ליותר. רציתי לייצר ולחוות סיפוק מהעבודה. לא חששתי לרגע כי מי שלא מנסה -לא מצליח. התפטרתי ופתחתי את העסק שלי".
אחת הבעיות המאוד מוכרות של כל בעל עסק מתחיל הוא שלב גביית הכספים והתחושה הלא נוחה לגבות שכר עבור עבודתך. "קבלנים ואנשי נדל"ן הם אנשים קשוחים מאוד להתעסק איתם ובטח כשאתה צעיר וחסר ניסיון. עוד מקייב אני רגילה שמילה של אדם זה כמו חתימה על הנייר. אבל כנראה שכאן זה לא עבד. הייתי תמימה אבל צברתי ניסיון בדרך הקשה".
את הלקוחות שלה היא מגייסת בשיטה היעילה ביותר שהומצאה אי פעם- "פה לאוזן". "הלקוח הוא בסופו של דבר השגריר הכי טוב שלך" אומרת ילנה. "שאתה אוגר עוד ועוד לקוחות שמרוצים מהשירות שנתת להם, מהיחס וההקשבה והמחשבה על כל פרט, זה בהחלט עושה את העבודה".
"אני נהנית מהאפשרות לעבוד על איכות, מה שזה מאפשר הוא שבראש ובראשונה כל לקוח מקבל את מירב היחס, ההקשבה ותשומת הלב הנדרשת. מעבר לכך, לי, כמתכננת, זה מאפשר לבחור פרויקטים שמאתגרים ומעניינים אותי, ואני רוצה לקחת בהם חלק"
"זה אחד היתרונות של משרד בוטיק" היא מסבירה. "אני נהנית מהאפשרות לעבוד על איכות הפרויקט ולא על כמות הכסף המושקע בו. מה שזה מאפשר הוא שבראש ובראשונה כל לקוח מקבל את מירב היחס, ההקשבה ותשומת הלב הנדרשת. מעבר לכך, לי, כמתכננת, זה מאפשר לבחור פרויקטים שמאתגרים ומעניינים אותי, ואני רוצה לקחת בהם חלק".
"תכנון דורש שיתוף פעולה אדיר בין מתכננת ללקוח. כשאתה עובד מול בן אדם, אתה צריך להתאים את עצמך לאג'נדות והרצונות שלו. חשוב מאוד ליישר קו, להיכנס לראש ולהבין מה הוא רוצה ומה הרוח שבה הוא בוחר. עד שהלקוח לא יוצא עם תוכנית שהוא מרוצה ממנה במאת האחוזים אני לא אתפשר על כלום".
לשמחתה של ילנה בלקאי, כיום השיפוט של הלקוח נעשה בעיקר מתוך עין מקצועית ופחות בענייני מגדר. "אין לי ספק שבראייה לטווח הארוך היחס כלפי נשים באופן כללי השתפר. כיום נשים נמדדות בעיקר בזכות התפוקה שהן יכולות לספק בעבודה" היא אומרת באופן נחרץ. "כיום לקוחות מגיעים אליי אך ורק בגלל השם והמוניטין שצברתי עם השנים ועבדתי על זה קשה. לבנות שם זה משהו שצריך לקרות באופן יומיומי".
"לכל אדם יש יכולת לעשות כל דבר" היא מסכמת. "מעבר לעבודה הקשה, חשוב מאוד גם שתהיה תמיכה. אפילו תמיכה נפשית שתרים אותך גם בימים קשים. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי ונהנית מכל יום. כשאני מגשימה ללקוחות שלי את החלומות, אני מגשימה בכל פעם מחדש את החלום שלי" היא מסיימת בחיוך כובש.
ילנה בלקאי הנדסאית אדריכלות
טל': 050-2197726, 08-6779195
רחוב אורט 18, סיפרוט, אשדוד