מטופל בן 63 פנה למרפאת השיניים לחולים מורכבים, לקבלת טיפול שיקום פה. המטופל מאובחן עם גידול במוח וגרורות בלבלב. המטופל מודע למצבו הסופני, ועקב כך ביקש שיקום פה פשוט לביצוע ומהיר.

3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

בבדיקה אינטרה אורלית התגלה הרס של מרבית המשנן העליון והתחתון, עם חוסר של מרבית השיניים הטוחנות בשתי הלסתות, כשבלסת העליונה נותרו מספר גדמי שיניים. למטופל נבנתה תכנית טיפול של שיקום זמני עליון ותחתון, ונקבעו תורים לתחילת טיפול, אך אז הייתה למטופל בקשה נוספת מיוחדת וחריגה – בעוד 10 ימים מיום הבדיקה חלה חגיגת בר המצווה של הנכד הבכור שלו, ומתוכנן אירוע חגיגי. היות שהמטופל מודע למצבו הסופני, הוא ביקש פתרון בזק אסתטי לאזור הקדמי העליון, שיהיה מוכן עד לאירוע, כך שהוא יוכל לחייך ולהצטלם עם הנכד ולהשאיר אחריו זיכרון ותמונות של סבא עם שיניים.
"לאור הבקשה המרגשת, לא היה ספק בלבנו שאנו נעשה כל מאמץ, בשיתוף המעבדה, למלא את בקשתו, וכך תוך שבוע ימים יוצרה במעבדת השיניים המלווה תותבת מידית עליונה. החיוך שחייך המטופל היה בעינינו החיוך היפה והמרגש שראינו מעולם. ההתרגשות הייתה עצומה והדמעות זרמו מעיני המטופל והצוות, והמטופל חייך לרווחה בבר המצווה של נכדו", אומרים ד"ר סיוון קארס וד"ר אנה פיקובסקי, ממערך פה ולסת בבית חולים סורוקה.

3 צפייה בגלריה
ד"ר סיון קארס
ד"ר סיון קארס
ד"ר סיון קארס
(יח"צ)

מרפאה ייחודית

מספר האנשים הסובלים ממחלות כרוניות וממצוקות רפואיות המשפיעות על בריאות הפה ועל יכולתם לקבלת טיפול שיניים, הולך ועולה עם השנים, בין אם מדובר באוכלוסייה מבוגרת או באוכלוסייה צעירה עם תחלואה כרונית. הטיפול הנדרש הוא טיפול דנטלי "רגיל", המתחשב במצב הבריאות הכללית, ובנוסף טיפול בסיבוכים הנובעים ממחלות הרקע או מהתרופות הניטלות. כן, יש להיות דרוכים למצבי חירום, העלולים להתרחש עקב המצב הבריאותי הכללי. עקב המורכבות שתוארה, חולים אלה באזור הדרום התקשו לקבל מענה לבעיות הדנטליות מהן סבלו. בסורוקה החליטו להרים את הכפפה ולהקים מרפאה לטיפול שיניים בחולים מורכבים שתיתן מענה לחולים אלו.

3 צפייה בגלריה
ד"ר אנה פיקובסקי
ד"ר אנה פיקובסקי
ד"ר אנה פיקובסקי
(יח"צ)

הטיפולים הכירורגים נעשים על יד רופאי היחידה, ובמידת הצורך הטיפול נעשה תחת ניטור ובהשגחת אחות אחראית. בנוסף, נהנים המטופלים מה"מטרייה" הרפואית של בית החולים בכל צורך שמתעורר במהלך הטיפול. שילוב הכוחות מאפשר מתן טיפול איכותי, תוך התחשבות במורכבות הרפואיות. יש לציין, כי מגוון אנשי הצוות מאפשר טיפול באנשים אשר מתקשים לקבל מענה לבעיותיהם במקומות אחרים. הטיפול באיכות גבוהה וכולל טיפול שיקומי, כולל שתלים דנטליים והשתלות עצם לפי צורך.
העבודה המשותפת של רופא משקם, מומחית לרפואת הפה, מומחים לכירורגיה, ומעבדות מובילות בתחום מאפשרת מציאת פתרונות גמישים המותאמים אישית לכל מטופל.
הצוות המטפל בוחר את הטיפול המתאים ביותר למטופל, במטרה להגיע לשיקום תפקודי ואסתטי ולהקטין למינימום את הסיכון לסיבוכים האפשריים, הכרוכים בטיפולי שיניים. ההחלטה לתוכנית הטיפול האופטימאלית מתקבלת לאחר איסוף אינפורמציה רפואית מקיפה מהרופא המטפל, כולל בדיקות דם עדכניות ובדיקות עזר נוספות.

מצבים מיוחדים

המצבים הדורשים גישה טיפולית ייחודית הם מחלות לב והיסטוריה של אירוע מוחי, הפרעות בקרישת הדם, מחלות ריאה, מחלות כבד, סוכרת, מחלות כליות וטיפול בדיאליזה, חולים עם רקע ממאיר ממקורות שונים, וחולים טרם או לאחר השתלת איברים. טיפולי השיניים מיועדים למניעה ולסילוק מוקדי זיהומים בחלל הפה, שיקום הפה ושיפור האסתטיקה.
טיפול שיניים בחולה לב:
חולה קרדיאלי רגיש יותר ללחץ ולחרדה הקשורים בטיפולי שיניים. הדבר עלול להשפיע לרעה על מצבו של החולה. לכן, לפני תחילת הטיפולים ובשלב בניית תוכנית הטיפול, חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג ולברר את המצב הרפואי הכללי, והקרדיאלי בפרט, של המטופל. לחלק מהמצבים הקרדיאליים השלכות לטיפול שיניים, שדורשות התייחסות מיוחדת, כמו טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום בקרום הלב הפנימי. המטופלים האלו, לאור מצבם הבריאותי, בדרך כלל אינם מקבלים מענה הולם במרפאות שיניים בקהילה, מה שמביא להזנחה דנטאלית ניכרת, וכתוצאה מכך החמרה במצב הכללי.
טיפול שיניים בחולה סוכרתי:
סוכרת היא מחלה כרונית שגם משפיעה על בריאות הפה, וגם מושפעת ממנו. חולי סוכרת סובלים בדרך כלל ממחלות נוספות, כגון מחלות כליה ולב, המצריכות שיתוף פעולה עם הרופא המטפל, על מנת לקבל תמונת מצב כוללת של הטיפול והתרופות אותן נוטל החולה. במהלך טיפול שיניים, חולי סוכרת לא מאוזנים מעלים סיכון לסיבוכים משמעותיים, כמו ירידות חדות של רמת הסוכר בדם או אירוע מוחי. בנוסף, חולים אלו נוטים לסבול מדלקות חניכיים, יובש בחלל הפה וזיהום פטרייתי.
טיפול שיניים בחולים עם רקע אונקולוגי:
להכנה הראשונית של חלל הפה בחולה אונקולוגי, טרם התחלת הטיפול האונקולוגי, יש חשיבות מרובה במניעה ובצמצום של סיבוכים וזיהומים בחלל הפה ובגוף כולו - הן במהלך תקופת הטיפולים האונקולוגיים והן לאחריה.
הטיפולים האונקולוגיים מעלים סיכון לעששת שיניים ולדלקות חניכיים. במקרים רבים, גם לאחר סיום טיפול ישנה התוויית נגד לטיפול פולשני בחלל הפה, שמעלה חשיבות לשמר את השיניים. בנוסף, דלקת בחניכיים עלולה להחמיר סיבוכים בחלל הפה, הנובעים מהטיפול האונקולוגי. זאת ועוד, טיפול שיניים לאחר סיום הטיפול האונקולוגי תורם לשיפור פונקציונלי וגם לאסתטיקה של החיוך.
קבוצה נוספת של מטופלים שדורשים התייחסות מיוחדת היא אוכלוסיית נוטלי מדללי דם. בדרך כלל תרופות אלה ניתנות למניעה של אירועים קרישתיים כגון התקף לב או אירוע מוחי, כמו כן לאחר צנתור, על רקע הפרעות קצב הלב או פקקת ורידים. ברפואת שיניים קיימות מספר פעולות אשר עלולות לגרום לדמם. פעולות רבות אשר בקרב אוכלוסייה כללית אינן גורמות לדימום משמעותי, בקבוצת נוטלי מדללי דם, הן עלולות לגרום לדימום ניכר ולהציב את המתרפא בפני סכנה. תת הערכת הסיכון לדימום במהלך טיפולים דנטליים בחולה תחת טיפול תרופתי נוגד קרישה, או אי מודעות לסיבוכים הפוטנציאליים של הפסקת הטיפול בתרופות הללו, עלולים להוביל למצבים מסכני חיים בקרב מטופלים רבים.
השירות ניתן מחוץ לסל ובתשלום. לפרטים נוספים 08-6400505.