ה"רומן" של רות זכריה עם סוסים החל עוד בגיל הנעורים, כשרחובות, העיר בה גדלה, הייתה מוקפת פרדסים ואפשר היה לגדל סוסים בחצר האחורית. לאחר השרות הצבאי ועוד כמה שנים של חיפוש ותהייה, החליטה רות לעבור לגור ולהתנדב בחוות סוסים בקיסריה. היא למדה לנקות אורוות ולטפל בסוסים ובתמורה קיבלה שעורי רכיבה, שלוש ארוחות ביום ודרך חיים. כשנפתח בשנת 1988 במכון וינגייט הקורס הראשון בארץ לרכיבה טיפולית, היה לה ברור שזה בדיוק השילוב המושלם עבורה. בהמשך למדה רות עבודה סוציאלית שסיפקה ממד של עומק לדברים שכבר הכירה. לפני כעשור נחשפה רות למודל העבודה של EAGALA ששינה לה את החיים וסוף סוף חשה כי מצאה את הייעוד שלה.
2 צפייה בגלריה
רות זכריה והסוסים. יח"צ
רות זכריה והסוסים. יח"צ
רות זכריה והסוסים. יח"צ
ארגון EAGALA נוסד בשנת 1999 בארצות הברית והוא מכשיר מטפלים בכל העולם בתחום טיפולי ייחודי בו הסוס הוא גורם מרכזי בתהליך הטיפול המאפשר שינוי תהליכים אצל המטופל. בשונה מטיפולים אחרים, כאן, מגרש הסוסים הוא חדר הטיפולים והסוס הוא הגורם לשינוי בחיי הלקוחות. הצוות הטיפולי כולל בנוסף לסוסים מומחה מתחום הטיפול ומומחה לסוסים. ואל תטעו, אין כאן צורך ברכיבה על הסוס, אלא רק בהקשבה פנימית וחיצונית.
בטבע הסוסים שורדים באמצעות יכולתם לזהות כוונות של טורף פוטנציאלי ממרחק גדול ולכן טבועה בהם התכונה שמאפשרת להם "לקלוט" אותנו ואת תחושותינו הפנימיות ולהגיב בהתאם. אנו נעזרים ביכולת המופלאה הזו של הסוסים כ"מראה"- דרכה אנחנו יכולים להתבונן בהתנהגות שלנו ולהבין אותה טוב יותר. הסוסים משקפים לנו בצורה עדינה ולא שיפוטית את המסר הנקלט מאיתנו באמצעות התגובה שלהם אלינו. העבודה עם הסוסים מאפשרת ללמוד על עצמנו, על דפוסי התקשורת שלנו ועל המניעים הראשוניים שלנו.
מה ההבדל בין רכיבה טיפולית לבין תהליך טיפולי עם סוסים?
מדובר בדבר שונה לחלוטין. ברכיבה הטיפולית מדריך הרכיבה מלמד את הרוכב טכניקה וכלים לשיפור היכולת, במודל העבודה של EAGALA צוות של שני אנשי מקצוע מוסמכים מעורבים בטיפול עבודה מגב הסוס באופן טבעי דורשת גם יותר שליטה בסוס. ההישארות על הקרקע מאפשרת לסוסים להתנהג באופן יותר טבעי ולהיות עצמם. הם נמצאים בעמדה טובה יותר להתמודד ולתקשר עם הלקוחות. הם יכולים לרוץ, להתרחק, להתעלם, לבעוט, לאכול או להתעניין בסוסים אחרים. הם לא מסוגלים לעשות את כל אלה כאשר מישהו יושב להם על הגב! ההזדמנות שיש להם להתנהג כמו סוסים היא שמביאה את הכוח האמתי לפגישות EAGALA.
מה קורה בחוות הסוסים?
אנחנו מתאימים את התכניות בהתאם לצרכים של הלקוחות החל מסדנה של כמה שעות המיועדת לצוותים במקומות עבודה, ועד לתכניות של 10, 12, מפגשים להתמודדות עם מצבים מאתגרים כדוגמת ילדים מבוגרים ונוער שחיים בעוטף, או אפילו לבני זוג או משפחה שרוצים לשפר את מערכת היחסים ביניהם. בהתאם למטרה נבנית סדרה של תרגילים אותם יש לבצע. אחת המשימות לדוגמה היא ל"העביר "את הסוס מנקודה אחת של המגרש לנקודה שנייה. אין כאן טריק או טכניקה מסויימת, צריך לחשוב ביחד, להיות ביחד ואם הסוס ירגיש שאתם אמיתיים, הוא ילך אחריכם לכל מקום שתרצו. לאחר כל משימה נערך עיבוד מקצועי של החוויה . עיבוד התהליך הינו חלק בלתי נפרד מהסדנה והוא בעל חשיבות רבה ליצירת השינוי המבוקש . בתהליך העיבוד מגלים המשתתפים את הקשר בין המתרחש במגרש, לבין המציאות ולחיים בכלל. במפגש של שלוש שעות אפשר להשיג תהליכים ארגוניים שיועצים מומחים לא הצליחו לפתח בשלושה חודשים, בגלל שאי אפשר להסתתר מאחורי מילים עם הסוס, הוא לא יקנה את זה.
יש לך דוגמא?
באחת הסדנאות הגיעו אלי חמש יועצות פיתוח ארגוני ועוד לפני שסיימתי להסביר עד הסוף את המשימה והן כבר עשו אותה, כי היתה כאן עבודת צוות אמיתית, שיתוף. דוגמה הפוכה מהתנסות עם קבוצה של הייטקיסטים שכל מה שהם רצו לעשות זה לפצח את השיטה, כמובן שהסוס לא זז ממקומו. אי אפשר לעשות מניפולציות על סוסים. הסוסים מאפשרים לנו ללמוד על עצמנו ברבדים שלא ניתן לגעת בהם באמצעות מילים. מימד נוסף של עומק שלא ניתן לקבל בדרך אחרת.
אז הסוס הוא המטפל?
מוקד הפעילות הוא בממשק המתהווה בין הסוסים למשתתפים ולהפך. אנחנו מאמינים שכדי לחולל שינוי אמיתי לאורך זמן האדם צריך למצוא בעצמו את התשובות הנכונות עבורו. המטופל עושה את העבודה ביחד עם הסוסים, התפקיד שלנו הוא לאפשר ללקוחות מרחב בטוח לחקירה והתנסות . זה לא רלוונטי מה אנחנו יודעות על סוסים שאולי יעזור להשלים את התרגילים והמשימות. בEAGALA מה שחשוב זה לא המשימה אלא התהליך, הלקוח צריך למצוא את מה שעובד עבורו במצבים של חוסר ודאות וככה הוא יוכל ליישם את מה שלמד גם מחוץ למגרש. כי זה לא קשור רק לסוסים, המפתח הוא לגלות את הכוח והיכולת הפנימית של כל אחד ואחת מאיתנו. תביאו את עצמכם והסוס יהיה שם איתכם.