2 צפייה בגלריה
אריאל נחום.  | צילום: אבי רוקח
אריאל נחום.  | צילום: אבי רוקח
אריאל נחום.  | צילום: אבי רוקח
בדיוק כשנדמה שכל הרעיונות הטובים כבר נתפסו ואין יותר מה להמציא, מגיע מישהו חכם במיוחד שגורם לך לחשוב איך אף אחד אחר לא חשב על זה קודם. קחו לדוגמה את אוריאל נחום וגלעד וולף מכפר מימון, שפיתחו מערכת בשם באלאנס ("BALANCE") שנועדה למנוע מחולים השוכבים באמבולנס בדרכם לבית החולים לסבול מזעזועים כתוצאה מקפיצות על בורות ומהמורות בדרך.
פשוט חכם
"לחברה שלנו קוראים 'אינוונט איט' (INVENTIT) והסלוגן שבחרנו בו הוא SIMPLY SMART"" מספר נחום ( 46, נשוי, אב לחמישה וסב לנכדה). "המטרה שלנו היא פיתוח מוצרים פשוטים בחוכמתם בתחום הבריאות והסיעוד, אבל גם בתחומים אחרים. הבאלאנס היא מערכת פנאומטית שמורכבת בתוך האמבולנס ומיועדת לספוג את כל הזעזועים שהאמבולנס עובר בדרכו".
איך זה נעשה?
"עם סגירת דלתות האמבולנס המערכת נכנסת לפעולה ומתאימה את עצמה אוטומטית למי ששוכב עליה. מערכת שיכוך הזעזועים היא בעצם מערכת מבודדת ממרכב הרכב, וממש בימים אלה אנו מעבירים אותה תקינה לקראת פיילוט באמבולנסים של אחד מארגוני ההצלה הגדולים. החשיבות של זה היא עצומה. תחשוב על פצועים שחייבים להיות בלי תזוזה עד שיגיעו לבית החולים, והם מטולטלים כה וכה בתוך האמבולנס, דווקא בגלל שהם קשורים למרכב האמבולנס. זה טוב גם לחולים וגם לצוות". איך בעצם? "תחשוב על זה. זה מפחית את דאגת הנהגים וצוות הפרמדיקים וכמובן את תלונות הנוסעים תחשוב על אדם שמפונה מזירת תאונה עם פגיעת ראש או פגיעת גב. הטלטלות של הדרך יכולות לגרום להחמרה בלתי הפיכה במצבו. תחשוב על פג שמפונה באינקובטור, שטלטלות יכולות לגרום לו אפילו לדימומים שיסכנו את חייו".
איך בעצם?
"תחשוב על זה. זה מפחית את דאגת הנהגים וצוות הפרמדיקים וכמובן את תלונות הנוסעים, הנסיעה משופרת הרבה יותר בכל רמות העומס בכל האמבולנס. כשהעומס מקבל איזון באופן דינמי ומתמיד אפילו חיי הרכב מוגדלים בגלל פחות רעידות. יש שיפור משמעותי באיכות הנסיעה ושיפור בטיפול, שליטה רבה יותר במהלך תמרונים מתחמקים של הנהגים כאשר הם נאלצים לעקוף או לעבור לנתיבי חירום - והכל נובע מזה שיש פחות טלטלות".
עשינו עסק
שיכוך זעזועים היא אולי מילת המפתח ב"אינוונט איט" של גלעד וולף ואוריאל נחום. וולף (55) ששוהה בימים אלה בחו"ל ולא יכול היה להתראיין לכתבה, הוא הראש מאחורי הפיתוח של ה"SOFTWHEEL" - בולם הזעזועים של כיסאות הגלגלים.
2 צפייה בגלריה
גלעד וולף.  המוח | צילום: עדי שרגא
גלעד וולף.  המוח | צילום: עדי שרגא
גלעד וולף.  המוח | צילום: עדי שרגא
"כשגלעד, שהוא בעל חברה למיכון חקלאי בכפר מימון, שבר את האגן ונדרש להשתמש בכיסא גלגלים למשך כמה חודשים", מספר נחום, "הוא גילה במהלך חודשי החלמתו כי מדובר בנסיעה ממש לא נוחה. כל מהמורה במדרכה מורגשת ומשפיעה על הגב. כדי למנוע זעזועים אלה ניסה תחילה ניסה להכניס כרית אוויר לשלדת הכיסא ולבסוף בדק את האפשרות להכניס כרית אוויר קטנה בתוך הגלגל. לאחר כמעט שנתיים של שיפורים הצליחו ליצור אבטיפוס של גלגל עם בולם זעזועים. כך הגלגל הצליח לבלום זעזועים ביעילות באמצעות מערכת מתלים אדפטיבית וסימטרית הנמצאת בתוך הגלגל".
מה התפקיד שלך בחברה?
"אני אחראי על הפיתוח העסקי. אני מגיע מתחום של פיננסים ועסקים. יש לזה חשיבות עצומה כי כל רעיון, טוב ככל שיהיה, לא יגיע לידי פיתוח ללא תוכנית עסקית מתאימה. מה שמיוחד בפיתוחים שלנו זה שהם משלבים ערכים חברתיים שמטרתם לטייב את המציאות. אנחנו מפתחים מוצרים בתחום הרפואי-סיעודי, ומוצרים בטיחותיים לתינוקות". מה עוד למשל? "יש כמה דברים שנמצאים בפיתוח אבל מוקדם מדי לדבר עליהם. אני כן יכול לספר על מיזם נוסף שנמצא בפיתוח אצלנו ונקרא 'חם חסם'. חשבנו עליו לאחר שנתקלנו בסיפור על תינוק ששיחק עם ברז המים החמים כשישב באמבטיה ונכווה קשות. בנינו מתקן פשוט יחסית וקל לה־ תקנה, שכאשר המים בברז עוברים טמפרטורה מסוימת הברז ננעל והמים פוסקים".