תסמין נוסף לימי הקורונה בנגב: עלייה משמעותית במספר הנשים הפונות למרכזי הייעוץ בבאר שבע והנגב ומבקשות סיוע בהנקה. הסיבה שנשים רבות יותר בוחרות להניק בתקופה הנוכחית היא נגיף הקורונה, ובמרכזים מדווחים על עלייה של יותר מ-50 אחוז במספר הפונות.
2 צפייה בגלריה
(הנקה זה כל הסיפור (צילום: shutterstock))
"החשש מהידבקות בקורונה, גורם ליולדות רבות לבקש שחרור מוקדם כמה שאפשר מבתי החולים ולהישאר את המינימום ההכרחי, השהות הקצרה אינה תמיד מאפשרת להיפגש ולהתייעץ עם יועצת הנקה הגם שהבעיות בהנקה מתחילות ביום השלישי כשהן כבר בבית ואז הן מגיעות אלינו", מספרת נעמי כהן, רכזת רפואה מונעת ובריאות האישה בכללית מחוז דרום.
לפי מה שמספרות היולדות הטריות ליועצות ההנקה, הסיבה העיקרית לעלייה בפניות היא הרצון לספק לרך הנולד הגנה באמצעות ההנקה. לחלב אם יש כידוע חשיבות לא רק בהזנת התינוק, אלא גם בהגנה על מערכת החיסון המתפתחת, "ובעת הזאת שבה משתולל נגיף שאנחנו עדיין לומדים להכיר, התקווה היא שההנקה תדע להרחיק ולשמור על התינוק גם מפני וירוס הקורונה", אומרת כהן.
סוגיה נוספת, שאמהות רבות מתמודדות איתה בימים אלה, היא השאלה אם החרדה מהמצב עלולה לחבל בייצור החלב. כהן מרגיעה ואומרת: "חשוב לזכור שתהליך ייצור החלב לא נפגע בגלל מצבי לחץ, אלא משפיע באופן זמני בלבד על יכולת שחרור החלב. המגע בין עור-לעור מפחית מתח, משפר את ההגנה החיסונית שלו ושל האם ומסייע לתינוק לחוש גם בטוח, המגע עשוי להפחית את מידת המצוקה הרגשית בשל הלחץ ובנוסף, הורמוני ההנקה המופרשים בגוף האם לתחושה מרגיעה יותר, לו ולה".
2 צפייה בגלריה
צוות יועצות הנקה יחד עם נעמי כהן (שניה משמאל)
צוות יועצות הנקה יחד עם נעמי כהן (שניה משמאל)
צוות יועצות הנקה יחד עם נעמי כהן (שניה משמאל)
(צילום: באדיבות כללית)
השבוע, כמדי שנה בשבוע הראשון של חודש אוגוסט, מצוין שבוע ההנקה הבינלאומי. השנה הוא יעמוד בצל משבר הקורונה ועל פי החלטת משרד הבריאות, בסימן "להניק ולהעניק חוסן".
מחקר של ארגון הבריאות העולמי שפורסם לפני כחודש, מצא כי אין חלקי קורונה חיים בחלב אם, וכי הנקה בטוחה גם בשגרת הקורונה, עוד ממליץ הארגון על הנקה גם במידה והאם נושאת את הנגיף, כל עוד לא הופיעו תסמיני המחלה, תוך הקפדה על רחיצת ידיים לפני כל מגע עם התינוק, הנקה או האכלה בבקבוק וכמובן- עטיית מסיכה על האף והפה. עוד מזכירים בארגון הבריאות העולמי כי בחלב אם קיימים מרכיבי הגנה חיסונית נוספים, המסייעים לרך הנולד בהגנה גם מפני נגיפים אחרים, לא רק קורונה.