בשנים האחרונות עברתי חוויה אישית מטלטלת: אבי ז"ל חלה בסרטן והמשימה - להשיג לו קנאביס רפואי שיקל על יסוריו - הייתה כמעט בלתי אפשרית.
לאחר מותו יצאתי למסע, שהגיע לשיאו בכתיבת הספר "מלחמות הקנאביס – סיפורים על ייסורים ותקווה".
4 צפייה בגלריה
תום וגנר. "חייבים להיאבק למען מי שנותרו בחיים"
תום וגנר. "חייבים להיאבק למען מי שנותרו בחיים"
תום וגנר
( צילום: אבי רוקח)
הספר, שיצא לאור לאחרונה, מתבסס על סיפורים אמיתיים ומרגשים של עשרות מטפלים ומטופלים בקנאביס רפואי בישראל. חלקם היו מוכנים לעשות הכל, לדלג על כל מכשול ולהגיע עד קצה העולם כדי לזכות במנה המיוחלת.
כל אחד מהאנשים שראיינתי בתהליך כתיבת הספר, רופאים וחולים, מספר כמובן סיפור מרתק וייחודי, אך יש קו משותף המחבר בין רובם: הם מצאו מזור והקלה בקנאביס רפואי אחרי שנים של טיפול בתרופות, שלא תמיד עזרו להם ולפעמים יצרו אצלם תופעות לוואי קשות ביותר.
קראו גם:
במקרים רבים, ובראשם תסמונות הכאב השונות, אך גם במצבים נוירולוגיים או פסיכיאטריים כמו אפילפסיה, פוסט טראומה או אוטיזם, נוצרת שאלה הרת גורל: האם עדיף לטפל בתרופות או בקנאביס רפואי?
התשובה הרפואית, כמובן, צריכה להיות בין החולה לרופא שלו, בהתבסס על מצבו של החולה. אלא שכיום, במערכת הבריאות הישראלית, זה לא בדיוק המצב.
4 צפייה בגלריה
מלחמות הקנאביס
מלחמות הקנאביס
מלחמות הקנאביס
(צילום: יח"צ)
שיקול הדעת המקצועי של הרופאים מוגבל על ידי נהלים ביורוקרטיים של משרד הבריאות, אשר קובעים ברוב המוחלט של המקרים כי הרופא המומחה יוכל לשקול אופציה טיפולית באמצעות קנאביס רפואי רק לאחר מיצוי הטיפול התרופתי.
כלומר: גם אם הרופא חושב שקנאביס רפואי יכול להועיל לחולה מסוים באופן עדיף על תרופות קונבנציונליות, הוא מחויב לנסות קודם כל לטפל בו בתרופות.
4 צפייה בגלריה
דרוש: שמן קנאביס
דרוש: שמן קנאביס
שמן קנאביס
( צילום: shutterstock )
לכן, כאשר מתלבטים בין קנאביס רפואי לתרופות צריך לשקול גם את העצות הבאות:
מי נתן לך רישיון
רוב עצום של הרופאים במערכת הבריאות כלל אינם מוסמכים לתת רישיונות קנאביס, וכתוצאה מכך, רוב הרופאים לא יציעו למטופל את האלטרנטיבה של טיפול בקנאביס רפואי, אפילו במצבים שבהם קנאביס נחשב כמענה טיפולי מובהק.
רוב המטופלים בקנאביס רפואי קיבלו רישיון רק לאחר שלמדו את הנושא וקבעו ביוזמתם תור לרופאים המוסמכים להנפיק רישיונות קנאביס.
על התמכרות וצרות אחרות
מטופלים נגד כאב מחויבים לפי נהלי משרד הבריאות קודם כל לעבור טיפול בתרופות אופיאתיות, הנחשבות כיום ברחבי העולם כבעיה בפני עצמה – הן ממכרות מאוד, גורמות לתופעות לוואי קשות ובמקרים רבים מאוד גם למוות.
רופאים המתמחים בטיפול בקנאביס שראיינתי לספרי מצביעים על כך שקנאביס נחשב להרבה פחות ממכר, כלל איננו קטלני ותופעות הלוואי שלו נחשבות פחותות בהרבה, לכן, מדובר בשאלה נוקבת, שכדאי להעלות מול הרופא המטפל בכם – מדוע להעדיף טיפול בתרופות אופיאתיות על טיפול בקנאביס, ולא להיפך?
4 צפייה בגלריה
קנאביס נחשב לפחות ממכר ותופעות הלוואי שלו פחותות
קנאביס נחשב לפחות ממכר ותופעות הלוואי שלו פחותות
קנאביס נחשב לפחות ממכר ותופעות הלוואי שלו פחותות
(צילום: shutterstock)
מי קרא לך מסטול
רבים חוששים מטיפול בקנאביס בגלל האפקט הממסטל שלו, אך כדאי לזכור שבחלק גדול מהמקרים, לתרופות אופיאתיות או פסיכיאטריות יש אפקט לא פחות דרמטי על התודעה, הזיכרון והתפקוד, והן מבוססות על קוקאין, אופיום ואף הירואין, סמים שנחשבים קשים, קטלניים וממכרים יותר מקנאביס.
כמו ויטמינים
במצבים רפואיים רבים הטיפול בקנאביס רפואי מבוסס למעשה על מתן של cbd, חומר שאמנם מופק מקנאביס אך אין לו כלל תכונות "ממסטלות" או ממכרות, וברוב מדינות המערב נמכר בצורה חופשית לחלוטין, כמו ויטמינים.
למרות ש-cbd נותן מענה לחולים רבים וכלל אין לו תופעות לוואי או "סוטול", כדי לקנות אותו בישראל יש צורך ברישיון לקנאביס רפואי.
לא לפחד מדעות קדומות
בשעה שלתרופות רבות יש יתרונות מובהקים במצבים מסוימים, גם קנאביס רפואי מצליח לתת מענה להרבה מאוד חולים בהרבה מאוד מחלות, באופן בטוח הרבה יותר בהשוואה של סכנת התמותה ממנת יתר (שלמעשה לא קיימת בקנאביס), תופעות הלוואי וסכנת ההתמכרות.
אם אתם או יקיריכם סובלים ולא מצליחים לקבל מענה רפואי מספק מבחינתכם, לא כדאי לשלול על הסף אפשרות טיפול בקנאביס רפואי רק בגלל דעות קדומות, לחץ חברתי או פחדים לא מבוססים.
הספר "מלחמות הקנאביס – סיפורים על ייסורים ותקווה" זמין לרכישה ברשתות הספרים ובאתר