חייה של תושבת באר שבע, בלה אייציס (73), שסבלה מקריסת מערכות בעקבות דלקת בשריר הלב, ניצלו בימים אלה לאחר שחוברה למשך שבועיים למכונת לב-ריאה בבית החולים 'סורוקה'.
לפני כשבועיים פונתה אייציס לבית החולים לאחר שחשה ברע עקב קוצר נשימה וחום. היא איבדה את הכרתה במרפאה ומשם הובהלה לבית החולים. בהמשך היא הועברה לטיפול ביחידה לטיפול נמרץ לב, במהלכו היא עברה צנתור דחוף, שהעלה חשד לתהליך דלקתי בלב.
1 צפייה בגלריה
בלה עם הצוות הרפואי
בלה עם הצוות הרפואי
בלה עם הצוות הרפואי
(צילום באדיבות סורוקה)
רופאי היחידה לטיפול נמרץ לב אבחנו במהלך הבדיקות כי אייציס סובלת ממיקרדיטיס, דלקת של שריר הלב הנגרמת לרוב בשל וירוס, שעלולה להשפיע על שריר הלב עצמו ולהוביל להתפתחות הפרעות בקצב הלב. בשלב החריף של המחלה היא עלולה לגרום להרס תאי הלב ולפגיעה בתפקוד הלב. התסמינים של המחלה דומים לתסמינים של כל מחלה ויראלית של דרכי הנשימה העליונות, כמו שפעת, חום וכאבים בשרירים בכל הגוף.
בשל מצבה החריף פיתחה בלה אייציס אי ספיקה נשימתית קשה. הכבד, הלב והריאות קרסו עד כדי מצב של קריסת מערכות מוחלטת. היא חוברה במשך כשבועיים למכשיר אקמו – מכונת לב ריאה, המעניקה טיפול תומך חים ומיועדת למצבים של כשל קיצוני של מערכות הריאה והלב. במהלך הטיפול השתפר מצבה של אייציס והיא החלה לנשום בכוחות עצמה.
"הטיפול היה מורכב ומאתגר", סיפר ד"ר אורן לב רן, רופא בכיר במחלקה לכירורגיית לב ב'סורוקה', "מצבה של בלה היה קשה וכל האיברים החיוניים שלה כמעט קרסו לחלוטין. חזינו בשיקום האיברים שלה, שללא כל ספק ללא חיבור למכשיר האקמו לא היה מתאפשר. אני שמח על כך שהיא הבריאה ומשתחררת לביתה".
לדברי ד"ר צחי גביזון, רופא בכיר במערך הקרדיולוגי ב'סורוקה', "הביטוי הקליני של דלקת בשריר הלב הוא מגוון ביותר. במרבית המקרים הוא שפיר ומסתיים ללא סיבוכים משמעותיים. בחלק מהחולים, כמו אצל בלה, עלולה להופיע תחלואה ממושכת וקשה מהפרעות קצב ועד לאי ספיקת לב. לשמחתי היא החלימה ואין ספק ששיתוף הפעולה בין הצוותים תרם לאבחנה ולטיפול מציל חיים שקיבלה".
"אין לי מילים כדי לתאר את המסירות הרבה שחוויתי מצד הצוות הרפואי והצוות הסיעודי והטיפול הרפואי עד לשחרורי", אמרה אייציס בדרכה הביתה, "היה מאבק לא פשוט ואין לי ספק שהוא התאפשר הודות למקצועיות ולרגישות של הצוות כלפיי וכלפי משפחתי".