סובלים מעייפות רבה ובלתי נשלטת במשך חצי שנה רצופה או יותר?
חשים תשישות במשך 24 שעות לאחר מאמץ יחסי קל?
קמים עייפים לאחר שינה רציפה או מתקשים לישון שינה רציפה?
סובלים מירידה באיכות הזיכרון? או מדכדוך ודיכאון לאורך זמן?
יש לכם כאבי מפרקים או שרירים שלא לאחר פעילות גופנית? או רגישות בבלוטות הלימפה וכאבי גרון?
2 צפייה בגלריה
עייפות כרונית
עייפות כרונית
עייפות כרונית
(צילום: shutterstock)
אם התשובה לשלושה או יותר מבין הסימפטומים הללו הינה חיובית, נראה שאתם לוקים בתסמונת העייפות הכרונית או התשישות הכרונית: .Chronic Fatigue Syndrome, או בשמה האחר: "קדחת היאפים".
הסימפטומים שלה יכולים לשבש משמעותית את אורח חייו של הסובל מהם. במקרים רבים תסמיני העייפות יהוו התראה למחלות מורכבות יותר העלולות להתפתח בהמשך.
קראו גם:
העובדה שהתסמונת מאופיינת במגוון רחב של תסמינים, החל מכאבים פיזיים דרך תסמינים נפשיים, הם הסיבה לכך שהרפואה הקונבנציונלית מתקשה להציע טיפול תרופתי. הקושי באבחון המחלה והיעדר מאגר מידע מסודר בארץ ובעולם מקשים על לימוד המחלה ועל פיתוח תרופות או דרכי ריפוי לטיפול בה.
ההערכה היא שכ-70 אחוז מהלוקים בתסמונת הינם נשים. חלק גדול מהם מנהלים אורח חיים עמוס במיוחד הכולל שעות עבודה רבות במשרד ובבית, תזונה לא מאוזנת והיעדר של פעילות ספורט. מחקרים מצביעים על גורמים נוספים לחלות בתסמונת, ביניהם: זיהום ממקור ויראלי , חוסר איזון של מערכת החיסון, חוסר איזון הורמונלי ועוד.
הטיפול הנטורופתי בשילוב צמחי מרפא יכלול תשאול מקיף, שיאפשר לנטורופת לאפיין את האדם כטיפוס חסר (חיוור, לחץ דם נמוך, דופק איטי, מבנה גוף רזה) או טיפוס עודף (לחץ דם גבוה, סובל מחום ועצבנות). הוא ישמע על אורח החיים של המטופל, התזונה שלו ומצבו הרגשי. אלה יסייעו בבניית תכנית טיפול להקלה על תסמיני התשישות הכרונית ומתן כלים לשינוי אורח החיים והתזונה יחד עם הרכב צמחים מתאים.
2 צפייה בגלריה
תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, רוגע וצמחי מרפא
תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, רוגע וצמחי מרפא
תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, רוגע וצמחי מרפא
(צילום: shutterstock)
הטיפול בצמחי מרפא יכלול נציגות מחמש קבוצות צמחים עיקריות:
צמחים אדפטוגנים, עם סוגי הג'ינסנג השונים, המגבירים את יכולת הגוף להתמודד במצבי סטרס. צמחים לתמיכה במערכת העיכול (ליקוריץ), צמחים לתמיכה בכבד (שן הארי, אדמונית), צמחים משקמי מערכת עצבים (ורבנה רפואית, פרע מחורר) וצמחים מרגיעים (מליסה, פסיפלורה, קמומיל רומאי).
תזונה נכונה העשירה בוויטמיני B12 ו- 6B מסייעת בהקלה על התסמינים. שני ויטמינים אלו מסייעים בייצור סרטונין, מוליך עצבי חשוב המסייע בהורדת רמות סטרס בגוף. כמו כן צריכת מזונות העשירים בחומצה האמינית טריפטופאן המשמשת ליצור סרטונין אף הם חיוניים להיכלל בתזונה.
מזונות כמו שיבולת שועל, קטניות מונבטות העשיריות בחלבון מצומח לרבות שעועית שחורה, לבנה, שעועית מאש, עדשים מכל הסוגים כל אלו עשירים בוויטמיני B.
בנוסף, צריכה של פירות וירקות (עדיפות ממקור אורגני על מנת להקל על הכבד בפינוי הרעלים). אלו עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים בפינוי רעלים מהגוף ובכך משפרים תהליכי עיכול.
עיכול יעיל של מזונות יקטין את האנרגיה שהגוף נדרש להשקיע בהליך העיכול ובכך צמצום גורם מוביל התורם לעייפות הכרונית – קשיי עיכול.
מזונות נוספים לחיזוק יין הכליה ולהגברת הצי הכולל של הגוף כוללים מזונות שורש ופקעות (בטטה, סלק, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, תפוחי אדמה, ארטישוק ירושלמי, צנון, צנונית, קולורבי ונוספים ) מזונות שמקורם במים עמוקים כמו דגים, ערמוני מים אצות.
מנגד, כדאי להימנע ככל הניתן ממזונות בעלי אנרגיה חמה כמו בשר בקר, קפאין, מזונות מתועשים, חומרי צבע וטעם, אוכל חריף או מטוגן.
זכרו שאנחנו מה שאנו אוכלים. ההקפדה על תזונה בריאה, הרכבי צמחים מותאמים אישית ואורח חיים רגוע הם המפתח לחיים חיוניים נטולי תשישות כרונית.
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)