בני המשפחה של מי שמתמודדים עם מגבלה נפשית מצויים בסיטואציה מורכבת. החיים לצד מתמודד הנפש מזמנים להם אתגרים מורכבים, ובהעדר תמיכה מתאימה, הם עלולים להיקלע למצוקה רגשית קשה.
2 צפייה בגלריה
מוקד סיוע למתמודדי נפש
מוקד סיוע למתמודדי נפש
מוקד סיוע למתמודדי נפש
(צילום: shutterstock)
כשמסגרות השיקום של המתמודדים אינן מעניקות מענה מספק, מצד אחד בני המשפחה נדרשים למצוא פתרון הולם אחר, ומצד שני, הם עצמם נקלעים לקושי וזקוקים לוונטילציה כדי שיוכלו להתמודד עם סיטואציות שונות.
קראו גם:
לשם כך הוקמה עמותת "איכות בשיקום", ששמה דגש על מקומה המרכזי של המשפחה לצד ההתמודדות עם המחלה. הפעילות מתבצעת בעבודה משותפת, בדגש על המתמודד, המשפחה הגרעינית וגורמי הטיפול והשיקום.
בימים אלה חונכת עמותת "איכות בשיקום", בשיתוף מועצת הבריאות, מוקד סיוע טלפוני שיעניק מענה ראשוני, תמיכה ועזרה להורים ולבני המשפחה של מתמודדי הנפש. לראשונה, המוקד יאויש על ידי בני משפחה של מתמודדים, שעברו הכשרה מתאימה.
מנתוני עמותת "איכות בשיקום" נמצא, כי במהלך השנה חל גידול של 25% בפניות החדשות שהתקבלו במרכזי יה"ל בהשוואה לשנת 2020.
15% מהן היו פניות בשעות אחר הצהריים והערב, שעות בהן המרפאות לבריאות נפש ציבוריות והמרפאות של קופות החולים אינן פעילות. עוד עולה כי בשנה הנוכחית נמדדה עליה של 37% בצריכת שירותי העמותה בפעילות פרטנית וקבוצתית.
היוזמה - לפתוח מוקד סיוע טלפוני - הגיעה לאור פניות מצד בני משפחה של מתמודדים, שביקשו לקבל מענה בשעות הערב. הנהלת העמותה החליטה להכשיר ולאייש את המוקד בבני משפחה של מתמודדים, בעלי ידע וניסיון, שיעניקו מענה וסיוע טלפוני בפריסה ארצית.
"אנו רואים חשיבות במתן מענה אישי, מיידי וישיר לבני המשפחה הנמצאים בסיטואציה משברית. המענה הזה יכול לקצר שהות עם המצוקה, למנוע הסלמה בתקשורת הבין אישית עם המתמודד ולהנגיש מידע ברור שיחזיר את תחושת השליטה והוודאות לבני המשפחה", אומר יוסי אלישיב, רכז מוקד הסיוע בעמותה.
"לא אחת אנו מקבלים פניות מבני משפחה המבקשים הסבר על אשפוז מרצון לעומת אשפוז כפוי, ההבדלים בין מחלה סגורה ופתוחה וגם צורך לאוזן קשבת לקושי אותו הם חווים באותו הרגע".
2 צפייה בגלריה
תמיכה נפשית
תמיכה נפשית
לראשונה: בני המשפחה יאיישו את מוקד הסיוע למשפחות מתמודדי הנפש
(צילום המחשה: shutterstock)
המוקד יאויש על ידי אימהות למתמודדי נפש או בנות זוגם, אשר מכירות מקרוב את ההתמודדות המשפחתית ועברו הכשרה לסייע לאחרים. הפעלת המוקד תאפשר להרחיב את שעות המענה, מעבר לשעות הפעילות של מרכזי יה"ל, ותספק את האפשרות להתייעץ, לקבל תמיכה רגשית, מידע והכוונה בזמן אמת.
"בני משפחה של מתמודדי נפש נתונים לעיתים בסיטואציות קשות ומורכבות", אומרת אתי בן שושן, בת משפחה של מתמודדת נפש, שיזמה את הקמת המוקד. "אין כמו אדם שחווה התמודדות דומה כדי לתת מענה ראשוני ומהיר, שיתכן ואף יציל נפש".
המוקד יפעל בימי חול בין השעות 18:00-22:00 בטלפון 03-9559596.
המענה הינו ללא תשלום ויינתן בתחילה בשפה העברית. בקרוב יינתנו שירותי תרגום גם לערבית, אמהרית ורוסית.