"שתי ציפורים במכה אחת", זה המסר שאותו הובילה המכללה הטכנולוגית בבאר שבע לקראת פתיחת מסלול לימודים משולב במסגרת התוכנית הלאומית להכשרת הנדסאים שהביאה לה נהירה של סטודנטים מכל רחבי הארץ מאז פתיחת התוכנית במכללה לפני כשנתיים. התוכנית המשלבת עבודה במקביל ללימודים, וכן, מסלול קריירה מבטיח בסיומם, לא הותירה את קהל הסטודנטים הצעיר והמבוגר בישראל אדישים.
8 צפייה בגלריה
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
כעת, לקראת שנת הלימודים הקרובה (תשפ"ג) ייפתח המחזור השלישי ברציפות של התכנית הלאומית במכללה ובמסגרתו ייפתחו לימודים בשלוש מגמות לימוד: הנדסאי כימיה במגמת משנה תעשייתית-מעבדתית, הנדסאי מכונות במגמות משנה תכנון ממושב ומכטרוניקה, הנדסאי בקרה ואוטומציה, המהווים את המקצועות הנדרשים ביותר בשוק התעסוקה בארץ. התוכנית מאפשרת לסטודנטים להשתלב בלימוד תואר הנדסאי ובמקביל להתחיל לעבוד ולצבור ניסיון מקצועי בחברות המובילות בדרום. במסגרת התוכנית, קיימת אפשרות לקבל מלגת שכר לימוד ומענקי קיום חודשיים עד 3,000 שקל לחודש בשנת הלימודים הראשונה בכפוף לעמידה בקריטריונים.
8 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית אחווה
המכללה האקדמית אחווה
גם קריירה, גם עבודה גם לימודים
(צילום: FREEPIK)
תעסוקה, קריירה ו..לימודים
במהלך הלימודים, מקבלים הסטודנטים מעטפת ליווי משמעותית הכוללת ליווי מנטאלי וליווי של יועץ תעסוקתי, המעניקים הכוונה אישית לכל סטודנט ומתן כלים להצלחה בלימודים והתמודדות בעולם התעסוקה. בנוסף, סטודנטים העומדים בקריטריונים מקבלים מלגות לימודים ומענקי מחיה של עד 3,000 שקל בחודש בשנה הראשונה ללימודיהם. חיילים משוחררים עד חמש שנים או עשר שנים למשרתי מילואים, יוכלו להשתמש במענק לחיילים משוחררים במימון בסך של 80% מגובה שכר הלימוד בכל שנות הלימוד. יתרה מזאת, המתקבלים למסלול יזכו בחניכה בשכר אצל המעסיקים כבר מסיום הסמסטר השני. בסיום הלימודים, תינתן לסטודנטים העדיפות להשתלב בחברה כעובדים מן המניין או לעבור לחברה מובילה אחרת כאשר הם מצוידים בניסיון מקצועי ומיומנויות נדרשות ומתאימות.
8 צפייה בגלריה
סטודנטיות במכללה הטכנולוגית בבאר שבע. "הצעה שאי אפשר לסרב לה"
סטודנטיות במכללה הטכנולוגית בבאר שבע. "הצעה שאי אפשר לסרב לה"
סטודנטיות במכללה הטכנולוגית בבאר שבע. "הצעה שאי אפשר לסרב לה"
(צילום: באדיבות המכללה)
"המסלול מותאם לאוכלוסייה הרואה את עתידה בתעשייה ומבקשת להבטיח לעצמה גם תעסוקה לאחר הלימודים. אנחנו יוצרים עבורם את הפלטפורמה הנכונה והמתאימה שבה הם יוכלו לקבל דיפלומת הנדסאי מכונות במגמת משנה מכטרוניקה או תכנון ממחושב או כימיה או בקרה ואטומציה ולצאת לשוק העבודה עם ניסיון – מדד שהוא קריטי בעת קבלה לעבודה – להכיר מעשית את התחום שאותו הם לומדים וגם לקבל על כך שכר. הניסיון שירכשו הלומדים בחברות הגדולות יצמצם את הנתק שיש לרוב בין סיום הלימודים לבין מציאת עבודה, וגם יפתח להם דלתות כאשר יוכיחו את עצמם בלימודים וגם בפעילות מעשית", אומרים במכללה.

"כל הדאגות שלי נעלמו"

8 צפייה בגלריה
אור דהן במעבדה במכללה
אור דהן במעבדה במכללה
אור דהן במעבדה במכללה
(צילום: פרטי)
אור דהן בת ה- 23, היא סטודנטית לשנה ב׳ ואחרונה במגמת כימיה תעשייתית -מעבדתית במכללה, משתפת את חוויותיה בלימודים: "נתקלתי במודעה לפני כשנתיים שבה היה המשפט: 'שתי ציפורים במכה' , גם לימודים וגם עבודה, התרגשתי כל כך לשמוע על תכנית מיוחדת שכזו שיש בה כל מה שסטודנט בישראל, צעיר או מבוגר, צריך. כשחשבתי מה אלך ללמוד ואיך אסתדר בלי עבודה בתקופת הלימודים דאגתי, כמו שכל סטודנט דואג, ולכן כששמעתי על התכנית שמשלבת עבודה משנה א׳ של הלימודים בשכר הוקל לי".

ואיך השתלבת?

"הלימודים במכללה חוויתיים מאוד, צוות מרצים קשוב ודואג, עצם התכנית והיחס כלפיי הסטודנטים שלה הוא מופלא. הצוות מסייע לכולם ומאפשר גם שיעורי תגבור רבים, עזרה, תשומת לב לפרטים הכי קטנים ועוד. אני נמצאת במגמת כימיה שזוהי מגמה מעניינת, יוקרתית, המלאה בעבודות בשוק התעסוקה. הלימודים משלבים ניסיון גם במעבדות - עם כלים ומכשירים מהתעשייה. בזכות זה, אני צוברת ניסיון משמעותי שמקנה לי כלים וידע להמשך הלימודים והסתגלות מהירה לשוק התעסוקה בתום הלימודים".

ומה עם חיי חברה?

"ברור שתוך כדי הלימודים מכירים אנשים שונים שהפכו להיות חברים לחיים. המכללה מאוד משפחתית ועוטפת אני ממליצה מאוד להיות חלק מהתכנית הלאומית במחזור השלישי שלה. אני לא מכירה סטודנט או סטודנטית אחת או אחד בארץ שלא יקפצו על התוכנית הזו".
8 צפייה בגלריה
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
"מדובר בתוכנית מובילה שנולדה מתוך צורך עקב מחסור בעובדים מקצועיים בתחומי הנדסה", אומר יעקב דור, מנכ"ל המכללה, "המסלול הייחודי שיצרנו מעמיד את מסיימי הלימודים בנקודת הזינוק הטובה ביותר בשוק העבודה הישראלי ובמסלול לעתיד מבטיח".
"המסלול מאמץ את המודל האירופאי שבו הסטודנט מועסק בחברה בזמן לימודיו ומתוגמל על כך הן בשכר והן בניסיון שצבר", מוסיף, ד"ר זהר ניר, האחראי על התוכנית במכללה, "חשוב להבין, החברות הגדולות באירופה ובארצות הברית הפנימו מזמן את רעיון הכשרת עובדים, במסגרת החברה, כבר במהלך תקופת לימודיהם, שכן קיים במפעלים אלו מרחב לימודים שבכוחו להכשיר את עובדי העתיד של המפעל בהתאם למידותיו וצרכיו".
________

מה לומדים?

הנדסאי מכונות – מכטרוניקה או תכנון ממחושב (תיב"מ)
היכולת הטכנולוגית הגבוהה והבסיס הרחב הינם המאפיינים העיקריים אשר מייחדים את מגמת הנדסאי מכונות. התשתית היציבה אשר מקבלים הסטודנטים בתכנית הלימודית, מאפשרת להם לעסוק במערכות משולבות הכוללות מערכות מכניות, מערכות חשמליות ואלקטרוניקה ומערכות בקרה. יתרון נוסף טמון בהתמחות המשנה – מכטרוניקה: במסגרתה ניתן למצוא את תחום המיקרו אלקטרוניקה ואת תחום הרכבות אשר מאפשרים לארגונים (רכבת ישראל) ולחברות תעשייה (אינטל) למקצע את הסטודנטים לפי הצרכים הייעודיים של הארגון.
8 צפייה בגלריה
מקצועות נחשקים בשוק העבודה
מקצועות נחשקים בשוק העבודה
מקצועות נחשקים בשוק העבודה
(צילום: shutterstock)
הנדסאי מכונות מגמת משנה תיב"מ – התוכנית מקיפה תחומים רבים משטחי ההנדסה וכוללת תהליכי מחקר, תכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות שונות ומגוונות המהוות את התשתית לכל תעשייה מודרנית מפותחת. בין המערכות איתן לומדים הסטודנטים לעבוד נמצאות כמערכות אוטומטיות מבוקרות ומפקדות מחשב, כגון רובוטיקה, מערכות בקרה בתהליכי יצור אוטומטיים, בקרה ובקורת איכות, מערכות המשלבות מכונות אלקטרוניקה, בקרה וכו’.
תחומי עיסוקם של הנדסאי המכונות כוללים תכנות ויצור(עיבוד שבבי ובלתי שבבי) פריטים ומכלולים, תכנון, ביצוע וביקורת תהליכי יצור ממוחשבים, ניהול, תפעול ותחזוקת מערכות בענפי תעשייה שונים, שילוב פעיל בפיתוח מוצרים וניסויים במעבדות תעשייתיות וכדומה.
הנדסאי מכונות מגמת משנה מכטרוניקה – התכנית מכשירה את ההנדסאי לעסוק בתכנון, פיתוח ותפעול של מערכות מכניות מבוקרות ומפוקדות מחשב. תחום חדש זה משלב ידע בתחום מכונות, אלקטרוניקה, בקרה ומחשבים, תחום זה עונה על הצורך בכוח אדם מיומן ובעל ידע רב תחומי, לתכנון ותפעול בתעשיית ההיי-טק וברכבת ישראל. לימודי מכטרוניקה מכינים את הבוגר לתפקידים רבים בתעשייה המאופיינים בתכנון ותפעול של מערכות מכניות המופעלות באמצעות ציוד חשמלי, פניאומאטי והידראולי, ומבוקרות באמצעות מערכות אלקטרוניות ממוחשבות. בוגרי המגמה מסוגלים לבצע תכנון מכני מעמיק של המערכת, משלב המכניקה, דרך בחירת הציוד החשמלי והאלקטרוני ושילוב החיישנים וציוד המדידה, ועד לתכנון מערכת הבקרה הממוחשבת באמצעות בקרים מתוכנתים ומערכות משובצות מחשב.
הנדסאי כימיה – מעבדתית תעשייתית
הסגל המקצועי אשר מוביל את המגמה לכימיה אחראי בין השאר על כל תחום תכניות הלימוד הארציות בהנדסה כימית, והינו אותוריטה בקנה מידה ארצי. המרצים נמצאים בקשר מתמיד עם התעשייה הכימית באזור ומעודכנים בכל החדשות והעדכונים בתחום.
האופק המקצועי העומד בפני בוגרי מגמת הנדסה כימית נפרש על פני מספר תעשיות בולטות במשק, ביניהן: תעשיית התרופות, הקוסמטיקה ותעשיית המזון, כמו גם מוסדות כגון: כימיקלים לישראל, מפעלי האשלג בים המלח, תעשיות הברום והמגנזיום במישור צפע, תעשיית הפוספטים בנחל צין, קמ”ג, מכתשים, מפעלי רמת חובב, תעשיות חצאי המוליכים כמו אינטל, קונצרן טבע לתרופות, כימאגיס, אגיס וקיסול.
8 צפייה בגלריה
מעבדות משוכללות
מעבדות משוכללות
מעבדות משוכללות
(צילום: pexels)
התעשייה הכימית היא אחת התעשיות המפותחות והרווחיות ביותר בארץ ותמיד יהיה ביקוש לתחום זה. אזור הדרום בפרט, הינו אחד מהמאגרים העיקריים של חומרי הגלם לתעשייה הכימית, וכשכך מהווה מוקד לגידול תעשייה זו. בעקבות כך, ישנה דרישה מתמדת לכוח אדם מיומן להפעלת המתקנים הקיימים ולהקמת מתקנים חדשים.
המגמה להנדסה כימית מכשירה הנדסאים למגוון תפקידים בתחומי המחקר, הפיתוח וההרצה בתעשייה הכימית בתחומים שונים. תפקידיהם של הנדסאי כימיה כוללים: תכנון בצוות, פיקוח על שלבי הייצור, השתתפות בפעולות של צוות בקרת האיכות, החל מבדיקת חומרי הגלם וכלה בבדיקת התוצרת הסופית, וכן השתתפות בהרצת תהליכי ייצור חדשים ועוד.
הנדסאי בקרה ואוטומציה
המגמה מתמקדת בהקניית פיתוח יכולות טכנולוגיות גבוהות ורב תחומיות בכל הקשור למכשור ובקרה. מעבדות המגמה מצוידות במחשבי בקרה ומכשירי מדידה חדישים הצמודים למחשבי המשתמשים במעבדות. המעבדות כוללות בקרים בני תכנות בעלי יכולת הגנה בפני התקפות סייבר. המשתמש מתחבר לבקרים בצורה ישירה על ידי התוכנה UNITY או דרך ממשק בין אדם למכונה (HMI). מעגלים אלקטרוניים נבדקים בתוכנות סימולציה ולאחר מכן מורכבים על ידי שימוש ברכיבים ממשיים. מתמרים, חיישנים, מנועים, ומעגלים אלקטרוניים מתחברים בחוג סגור כדי לבדוק שיטות בקרה אופטימליות.
8 צפייה בגלריה
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
המגמה משלבת בתוכנית הלימודים חלק ניכר של תרגול ועבודה מעשית במעבדות תוך כדי הלימודים. כך לדוגמא הסטודנטים בהנדסאי בקרה ואוטומציה בונים ומתכנתים משימות מגוונות במסגרת פרויקט הגמר שלהם.
מפעלי תעשייה מודרניים זקוקים לאנשי מקצוע בעלי השכלה טכנולוגית רב תחומית (מולטי-דיסציפלינארית). השכלה אשר מקנה יכולת אינטגרציה של חשמל, אלקטרוניקה, מחשבים, בקרה, ומתמרים. אנשי מקצוע שכאלה הם הנדסאי בקרה ואוטומציה שנמצאים בכל מפעל ביחידה בשם מכשיריה. הם אחראיים על איתור מהיר של תקלות בבקרים ממוחשבים, בתהליכים אוטומטיים, ובחיישנים ותיקון התקלות כדי שתהליך הייצור לא ייפסק. תכנית הלימודים למגמת מכשור ובקרה נגזרה מתוך דרישות אלו.



פורסם לראשונה: 08:20, 13.05.22