חורים בשיניים, דלקות בחניכיים, כאבים, רגישות, ריח רע מהפה, שיניים צהובות, כל אלה ועוד הם סימפטומים של בעיות בריאות הפה. אולם, אף אחת מהן אינה גזירה משמיים. אפשר להימנע מרובן המוחלט של הבעיות שלנו בקלות יחסית ע"י הקפדה על מנהגים נכונים.

תזונה

הנזק שהסוכר גורם לשיניים ידוע לרובנו אך בין כל המזונות/משקאות עתירי הסוכר קיים מדרג של מזיק יותר ופחות בנוסף ישנם מזונות שאין בהם הרבה סוכר ועל פניו לא מהווים סיכון לפגיעה אך רמת החומציות בם גבוהה והם נחשבים מזיקים מאוד על פי רופאי השיניים. להלן פירוט המזונות שרצוי להמעיט באכילתם:
• מיצי פירות הדר – שתייה מופרזת של מיצי הדר טבעיים יכולה לגרום לפגיעה באמייל השן. רובנו אינו מודע לנזק הפוטנציאלי היות והוא לא נפוץ דוגמת הנזק שנגרם כתוצאה ממשקאות מסוכרים אך שתיית משקאות חומציים בעלי רמת PH נמוך מ 7 פוגעת בשכבת האמייל וגורמת להתפתחות יותר מהירה של עששת.
• מזונות המכילים חד סוכרים דוגמת גלוקוז ופרוקטוז הם מצע חביב על החיידקים הנמצאים ברוק. החיידקים ניזונים מהם ובדרך מפרישים חומצה שפוגעת באמייל השן. דוגמאות למאכלים אלו הם: לחם, רטבים, גלידה, ריבות ומיצים.
• מזונות שמידת החשיפה שלהם בפה ארוכה דוגמת פירות יבשים, סוכריות טופי שוקולד וחטיפים. מאכלים אלו מכילים כמויות גבוהות של סוכר, נדבקים אל שטח פני השן ונשארים שם לאורך זמן מה שמוביל לייצור מוגבר של חומצה על ידי החיידקים, ההורסת את השן.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

חוסר תשומת לב למברשת השיניים ולאופן הצחצוח

כשפעולת הצחצוח נעשית באופן לא נכון היא יכולה לפגוע בשיניים ואף להוביל לגרימת נזק בחניכיים. חלקנו הורגל לחשוב שצחצוח חזק ישיג תוצאות טובות יותר אך ההפך הוא הנכון. צחצוח המפעיל כוח על השיניים ומסביב להן יכול להביא לפגיעה מתמשכת בשיניים ובחניכיים, לגרום לנסיגת חניכיים, רגישות, עששת שורשים ובמקרה קיצוני לאיבוד שיניים של ממש. צחצוח נכון משמעותו להימנע מהפעלת כוח בעת הצחצוח על השן, אם יש צורך בביקורינו הבא במרפאה נבקש הסבר על טכניקת צחצוח נכון ויעיל.
מברשת השיניים היא הכלי שמשמש אותנו ברמה היום יומית לצחצוח השיניים ולשמירה על בריאות הפה. רובנו נוטים לשכוח להחליף את המברשת ומחליפים לעיתים רחוקות עד שהיא נשחקת. לא מקפידים לייבש אותה כראוי לפני הצחצוח הבא ולא מקפידים לשטוף אותה טוב לאחר כל צחצוח.
מומלץ להחליף מברשת שיניים אחת לשלושה חודשים , ובכל אופן לשים לב שסיבי המברשת ישרים. חשוב להקפיד לאפסן את מברשת השיניים רחוק ככל שניתן מהשירותים, משום שחיידקי הצואה נישאים ברוח וברסס המים כשמורידים אותם ועלולים לנחות על המברשת. לא נעים....

עישון

אחד ממחוללי המחלות הגדולים שלנו, לא פוסח על בריאות הפה. העשן שעובר בחלל הפה פוגע בצורה אנושה ברקמות הרקות של פנים הפה, בחניכיים ובלוע. עישון מאסיבי גורם למחלות חניכיים, הצטברות אבנית ולצביעת השיניים וכמובן שאינו מומלץ.
מניעת כאב בפה ובכיס יכולה להימנע במידה רבה אם תפחיתו ואף תימנעו מההרגלים שצוינו לעיל . למרות כל הנכתב כאן, שמירה על מנהגים נכונים לא מהווה תחליף לביקור תקופתי אצל שיננית לצרכי ביקורת, ניקוי והדרכה. אתם מוזמנים למרפאת השיניים שלנו בבאר שבע