שיעול כרוני שכיח יותר בקרב מבוגרים בשל היחלשות המערכת החיסונית ולכן, חשוב מאוד לנסות לטפל בו בהקדם. יש לבדוק באיזה סוג שיעול מדובר. בעת אבחון השיעול חשוב להבין האם הוא מופיע ביום או בלילה והאם הוא מחמיר בלילה, כיצד נשמע השיעול, כמה זמן הוא נמשך, האם נלווים לו תסמינים נוספים והאם הוא מצביע על מחלה כמו שפעת או מחלת ריאות. נהוג להבחין בין שיעול יבש לשיעול יצרני המלווה בליחה, ובין שיעול זמני לשיעול כרוני שנמשך כ-8 שבועות ומעלה.
1 צפייה בגלריה
פרמה גורי
פרמה גורי
פרמה גורי
(צילום: RF123)
מהיכן מגיע השיעול? קיימים גורמים שונים להופעת שיעול טורדני בגיל השלישי והוא יכול להופיע בעקבות נזלת, צינון, שפעת, ריפלוקס, אלרגיות או ברונכיטיס. שיעול רטוב שמעלה ריר לרוב מאופיין בנזלת, ואילו שיעול יבש הוא שיעול שמדגדג ומגרה את החלק האחורי של הגרון, לרוב בעקבות דלקת גרון, סינוסיטיס, אלרגיות או חשיפה לזיהומים כגון אבק או עשן. השיעול לרוב מחמיר בשעות הלילה בעקבות שכיבה ולכן, כדאי לשנות מנח שכיבה ולנסות לשכב בשיפוע, באמצעות הנחת כרית מאחורי הראש או הגבהתו על ידי מגבת מגולגלת.
באילו דרכים ניתן להעביר שיעול בגיל מבוגר? ניקוי צינורות על ידי תרסיס מי מלח יכול לסייע מאוד במצב של שיעול המלווה בנזלת. כמו כן, כדאי להשתמש במכשיר אדים על מנת לשאוף אדים במהלך היום והלילה או לחלופין, לשבת באמבטיה מהבילה עם דלת סגורה שתמנע את בריחת האדים. אלטרנטיבה נוספת היא להרכין את הראש מעל גיגית או קערה עם מים חמים, מגבת על הראש ולשאוף את האדים. במידה והשיעול מלווה בגירוי בגרון, כדאי לנסות לגרגר מי מלח במשך מספר שניות, 40-50 שניות, אך חשוב לא לבלוע את המים. תנועת המלח יכולה לסייע בהרגעת והרפיית קרומים. נוזלים הינם חיוניים לתהליך ההחלמה והפסקת השיעול, כיוון שהם מאפשרים למערכת לשטוף את החיידקים מהגוף, ויש להימנע ממצבים של התייבשות שיצרו אפקט הפוך ועשויים להחמיר את השיעול ואת המחלה. ניתן לחזק את המים בלימון, דבש וחליטות כמו קורנית או ג'ינג'ר ושורש מרשמלו. לעלי מנטה גם יש השפעה חיובית על הרגעת הגרון, וניתן לשאוף אדי מנטה בעת מרחץ אדים או לשתות תה עם עלי מנטה חלוטים. קיצוץ בצל אולי גורם לאנשים רבים לדמוע, אבל מסתבר שהאדים שהבצל פולט בעת שהוא נחתך יכולים להקל מאוד על השיעול. כדאי לחתוך בצל לרבעים ולהניח על צלחת ליד המיטה בשידת הלילה או למרגלות המיטה. אופציה נוספת היא להשתמש כורכום, הנחשב כתרופה איורוודית לטיפול במצבי נשימה שונים ובעל תכונות אנטי דלקתיות להקלה בשיעול. לרוב צריכתו תהיה בהוספת חצי כפית כורכום לתה יחד עם 2-3 זרעי פלפל לשיפור האפקט. ניתן לצרוך גם סירופ לשיעול יבש או רטוב, כדאי לחפש סירופ המבוסס על רכיבים טבעיים ונסו לאוורר היטב את החלל מחומרים אלרגניים. גרינטוס מבית פרמה גורי לדוגמא הינו סירופ טבעי לשיעול על בסיס דבש, קנה סוכר וצמחי מרפא להקלה על גירוי בזמן שיעול. היכנסו לאתר פרמה גורי למידע נוסף אודות סוגי שיעול: שיעול יבש, שיעול עם ליחה, שיעול אלרגי ועוד.