תחום הבריאות הוא בין התחומים שניתן למצוא בהם הכי הרבה מיתוסים ואמונות שגויות. וכשמדובר בבריאות הפה והשיניים, נראה שהבורות עמוקה במיוחד. כיוון שבריאות השיניים משפיעה ישירות על בריאות הגוף, בחרנו לפרט אודות חמישה מיתוסים רווחים במיוחד, שכל רופא שיניים מתחיל מודע לכך שהם שגויים. כעת בואו נראה אם היה לכם מושג שמדובר בשטויות ותו לא או שגם אתם, כמו רבים אחרים, האמנתם באמת ובתמים, שהם האמת לאמיתה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מיתוס מס' 1 – חשוב לצחצח שיניים מיד כשמסיימים לאכול
על פניו יש בכך מן ההיגיון – ברגע שמסיימים לאכול, יש לצחצח את השיניים במטרה לסלק שאריות אוכל מהפה. עם זאת, התזמון הנכון ביותר הוא רק 50-40 דקות לאחר סיום הארוחה. זאת כיוון שכל עוד נצחצח שיניים סמוך מאוד לסיום הארוחה, נתרום לשחיקה מואצת של השיניים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרמת החומציות לאחר הארוחה גבוהה מאוד ולכן השאיפה היא להמתין לירידת החומציות, המנוטרלת על ידי הרוק.
מעבר לכך, נציין עוד בהקשר זה שבסיום הצחצוח לא מומלץ לשטוף את הפה במים באופן יסודי. תחת זאת עדיף לירוק באלגנטיות את המשחה העודפת ולהסתפק בזה.
מיתוס מס' 2 – אם לא כואב לי, אין סיבה שאבקר את רופא השיניים
זהו אחד המיתוסים השכיחים ביותר וגם במקרה, על פניו מדובר בעניין הגיוני. הרי אף אדם לא יבקר את הנוירולוג שלו סתם בשביל הכיף וכנ"ל לגבי אורתופדים או רופאי לב. עם זאת, בעיות שיניים עשויות להתפתח במשך זמן רב מבלי לבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם והדבר נכון גם בנוגע לבעיות חניכיים. לפיכך בין אם אתם סובלים מכאבים ובין אם לא, טוב תעשו אם תקפידו על ביקור אצל רופא השיניים בתדירות של אחת לחצי שנה לכל הפחות. כי גם אם לא כואב לכם עכשיו, הביקור השגרתי יוכל לחסוך לכם כאבים עתידיים.
מיתוס מס' 3 – אין דרך לטפל בדלקת חניכיים מבלי להשתמש באנטיביוטיקה
בין אם תשאלו רופאי שיניים באשקלון ובין אם תשאלו רופאי שיניים בשדרות, בחיפה או אפילו הונולולו, רוב הסיכויים שכולם יהיו תמימי דעים בנוגע לכך שדלקת חניכיים היא לא בעיה שדורשת טיפול אנטיביוטי. כל עוד תקפידו לעבור טיפול אצל שיננית מקצועית בתדירות של אחת לשלושה עד שישה חודשים, לצחצח שיניים בהתאם להנחיות המקצועיות ולעשות שימוש קבוע בחוט דנטלי ומברשות דנטליות, רוב הסיכויים שמצב החניכיים שלכם יהיה מצוין, גם ללא שימוש באנטיביוטיקה. כמו כן מומלץ מאוד להימנע מעישון, הידוע כאחד הגורמים המרכזיים לנסיגת חניכיים.
מיתוס מס' 4 – אין שום צורך לטפל בשיני חלב כי הן בלאו הכי נושרות
המיתוס הזה הוא לא רק שגוי אלא עשוי להיות גם מסוכן. עששת היא מחלה שנוטה להתפשט ולעבור משן לשן. לפיכך אם הילד שלכם סובל מעשת בשן חלב, ישנה חשיבות עליונה לטפל במחלה בהקדם. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהעששת עשויה להתפשט לשיניים הסמוכות ומעבר לכך, במצבים החמורים ביותר, העששת עשויה להוביל להתפתחות של מורסה (אבצס). קחו זאת לתשומת ליבכם.
מיתוס מס' 5 – חטיפים מלוחים לא מהווים סיכון לבריאות השיניים
לסיום, נזכיר את אחד המיתוסים הרווחים ביותר, שבדומה לכל יתר המיתוסים שהוזכרו לעיל, על פניו גם הוא הגיוני מאוד. עם זאת, חשוב להבין שכל עוד החטיף המלוח מכיל פחמימות, בסופו של דבר הפחמימות יתפרקו לחד-סוכרים ובהמשך רמת החומציות שבפה תגרום לנזק לשיניים. למעשה כיוון שהחטיפים המלוחים נוטים להידבק לשיניים, הנזק שהם גורמים לשיניים, גבוה יותר מהנזקים שגורמים מעדנים מתוקים כמו גלידה לדוגמה.