בשבוע שעבר אילת לקחה חלק באירוע היסטורי משמעותי בתחום התחבורה הציבורית בישראל כשבטקס צנוע, נמסרה המונית החשמלית הראשונה אי פעם לנהג מונית בישראל. הרכב מסוג MG, 100% חשמלי, נמסר לנהג כתולדה של שיתוף פעולה בין היבואן, חברת דוד לובינסקי, לבין סוכנות ECO Motors מקבוצת דוד סוכנויות, המשמשת כסוכנות מורשה של היבואן לענף המוניות.
4 צפייה בגלריה
המונית החשמלית הראשונה בישראל
המונית החשמלית הראשונה בישראל
המונית החשמלית הראשונה בישראל
(צילום: יח"צ)
"בחודשים האחרונים, נציגי הסוכנות ECO Motors, מראים נוכחות גוברת והולכת בעיר אילת, גם לטובת קידום השימוש ברכבים ציבוריים המונעים באנרגיה ירוקה וגם לטובת שיווק כלי רכב נוספים של היבואן בדגמי סיטרואן השונים, כגון C5 Air cross , הג'יפון המפורסם בנוחות ובאמינות שלו", אומר סמנכ"ל קבוצת דוד סוכנויות יניב אלנקווה, "חשוב לי לציין כי ישנה תמיכה מוחלטת מעיריית אילת בכל הקשור למאמץ להעברת התחבורה הציבורית בעיר, בדגש על המוניות, לרכבים המונעים באנרגיה ירוקה, לא מזהמת, לרווחת התושבים והתיירים המבקרים בעיר".
מה היתרון של מונית חשמלית?
"למונית חשמלית יש לא מעט יתרונות – לנהג, לנוסעים וגם לציבור הרחב. מעבר לשקט ולפעולה הנקיה של המנוע, עלויות התפעול של רכב חשמלי הן נמוכות מאוד. בלי בעיות מנוע, מצתים, גיר ותמסורות שיש ברכבי דיזל ובנזין, ועם בלימה רגנרטיבית שמאריכה את חיי הבלמים – המעבר למונית חשמלית יכולה לחסוך המון כסף גם בעלויות התחזוקה, וגם להחזיק לתקופה ארוכה יותר. וכל זה מבלי לדבר בכלל על האנרגיה הירוקה והלא מזהמת שהשימוש במוניות מסוג זה מספקות לכדור הארץ".
4 צפייה בגלריה
יניב אלנקווה מוסר את המפתחות של המונית
יניב אלנקווה מוסר את המפתחות של המונית
יניב אלנקווה מוסר את המפתחות של המונית
(צילום: יח"צ)
אלנקווה, סמנכ"ל קבוצת דוד סוכנויות, מעוניין, "לאור האירוע ההיסטורי", כדבריו להקדיש גם כמה מילים לענף המוניות ולנהגי המוניות באילת: "זו קבוצה נהדרת ויקרה של כ 400 נהגים, חלקם שכירים וחלקם עצמאים, אשר עושים ימים כלילות לתת מענה של תחבורה ציבורית זמינה ונוחה לתושבי העיר ובעיקר מענה לתיירים המגיעים לעיר כל חודשי השנה. נהגי המוניות בעיר הם חלק מענף המוניות בארץ אשר עבר בשנים האחרונות תהפוכות ואתגרים רבים אשר פגעו בשגרה ובמחזורי הפעילות של המוניות, החל מכניסה של אמצעי תחבורה חילופיים פנים עירוניים, כגון אופניים חשמליים, קורקינטים, נסיעות שיתופיות, לצד ייעול אמצעי התחבורה הציבוריים הקונבנציונאליים ושינויים רגולטוריים בתקנות, אשר שינו את מבנה ההכנסות של נהגי המוניות.
4 צפייה בגלריה
ירוקה, שקטה וחסכונית
ירוקה, שקטה וחסכונית
ירוקה, שקטה וחסכונית
(צילום: יח"צ)
"בשיאה של מהפכת התחבורה החליפית הגיע משבר הקורונה ונתן מכה נוספת לענף, החל מהסגרים אשר הביאו לפגיעה אנושה בירידה של כ 90% במחזור נהגי המוניות, דרך הפגיעה האנושה בתיירות הנכנסת ובתיירות הפנים, וכל זה לצד שינויים קיצוניים בתרבות הצריכה של הקהל העולמי והישראלי בתוכו. כזכור, אנשים נטשו את החנויות, גם בשל תקנות הקורונה וגם באחריות אישית למניעת נוכחות יזומה במרחב הציבורי ועברו לרכוש מוצרים בחנויות מקוונות.
"הסגירה של כל מוקדי הבילוי וההסעדה והשינוי, אולי הגדול ביותר, אשר השפיע על ענף המוניות בצורה קשה, הייתה ההדרה של אנשים מהתחבורה הציבורית והעדפה של תנועה ברכבים פרטיים יחד עם ההגבלות בתקנות הקורונה על מספר הנוסעים במונית ובעיקר השינויים במודל התעסוקה אשר אופיינו באבטלה באחוזים אשר לא הכרנו קודם. למעלה ממיליון מועסקים פוטרו מעבודתם או הוצאו לחל"ת יחד עם מעבר של מאות אלפי עובדים, הלקוחות הטבעיים של ענף המוניות בחתך הסוציו אקונומי הבינוני גבוה, לעבוד מהבית ולפיכך, עצירה כמעט מוחלטת של השימוש במוניות. בקיצור, נהגי המוניות באילת חוו את הפגיעה הקשה ביותר בארץ, עקב העצירה המוחלטת של תיירות הפנים שהיא המנוע המרכזי של הנהגים ושל אילת".
ומה היום?
"כיום, כשנראה כי משבר הקורונה כמעט מאחורינו, ענף המוניות חווה פריחה מחודשת, גם בשל נטישת נהגים רבים את ענף המוניות בימי הקורונה לצד חזרה של הביקוש לשרותי הנהגים לימים טרום הקורונה ואף יותר מכך, מה שמביא כמות נהגים קטנה בהרבה לתת מענה לביקוש הולך וגדל, כל זאת לצד ירידה בעלויות הקבועות של הנהגים כגון מחירי הזכויות הציבוריות למכירה והשכרה, ונראה כי ענף המוניות חוזר להיות אטרקטיבי מתמיד.
4 צפייה בגלריה
ציבור נהגי המוניות חוה פגיעה קשה
ציבור נהגי המוניות חוה פגיעה קשה
ציבור נהגי המוניות חוה פגיעה קשה
(צילום: יח"צ)
"צריך לזכור", אומר אלנקווה, "כי אילת, במובנים רבים מאוד ולבטח בעניינים הקשורים לענף המוניות, מהווה אזור גיאוגרפי נפרד ומבודל במאפייני הפעילות. ראשית, פעילות העיר נשענת על תיירות, פנים וחוץ, המרחקים בתוך העיר לא גדולים ונדיר, למעט בזמנים ובאזורים בדרך כלל קבועים, להיתקל בפקקים ועומסי תנועה.
"אופי הפעילות של המוניות בעיר מתאפיין בנסיעות מרובות לכל נהג, בטווחים קצרים בדרך כלל, ובנוסף כמובן נסיעות לשדה התעופה רמון, בדרך כלל לפי לו"ז הנחיתות וההמראות.
מאפיין ייחודי משמעותי נוסף לעיר אילת הוא ריבוי הנהגים העובדים כשכירים על המונית, גם אצל המפעילים וגם בשיתופי פעולה בין נהגים על אותה המונית, משמע, הבעלים של הרכב יעבוד עליו בשעות היום ובערב, עד השעות הקטנות, יעבוד על הרכב הנהג השכיר".
לנוכח כל האמור לעיל, אלרן מנהל סוכנות ECO Motors מדגיש כמה חשובה בחירת כלי הרכב לנהג שהמונית היא מטה לחמו: "בחירת כלי הרכב הנכון לפעילות נהג המונית היא הפעולה החשובה ביותר. היא משפיעה על אופי העבודה של נהג המונית ועל שביעות הרצון מהפעילות היום יומית, כאשר, הבטיחות והנוחות במקום הראשון, לצד מחיר רכב אטרקטיבי, אחריות ארוכת טווח של 200 אלף ק"מ לפחות, צריכת דלק נמוכה קבועה ושוק יד שניה עתידי השומר על ערך הרכב וכמובן, סוכנות אמינה עם שירות מעולה אשר תלווה את הנהג לאורך כל הדרך".