הגשושית היא בעצם חללית בלתי מאוישת שניתן לשגר מתוך חללית יותר גדולה, או ישירות מכדור הארץ, כאשר יש מגוון סוגים של גשושיות. יש גשושיות יחסית פשוטות שמטרתן לחלוף ליד יעדים נחקרים (חסרות מערכות ניווט מסובכות), יש כאלו שאמורות להיכנס לתוך המסלול של כוכב הלכת, ואף יש כאלו שמיועדות לנחות על כדור הלכת, או אפילו להתנגש באסטרואיד קטן. מכאן שיש גבשושיות שמושתתות על מערכת תאוצה ויש כאלו שצריכות מערכת ניווט ואף אמצעי הנעה.
הגבשושיות של עולם הגינון כיצד אם כן כל זאת חובר לעולם הגינון, עולם הגינון שנמצא כאן בכדור הארץ ושאינו מצריך ידיעות חדשותיות והשקעה של מעצמות ענק? ובכן גם בעולם החקלאות ניתן למצוא את אותן "גבשושיות", את אותם כלים יחסית פשוטים שאינם מושתתים על מערכות הנעה מורכבות, אך שעדיין ממלאים תפקיד חשוב ביותר. מדובר באותם כלים שמסייעים לבצע פעולות פשוטות כהכנה עבור עבודות יותר מורכבות. כך למשל נציין שללא מזמרה לא ניתן להכווין את כיוון הצמיחה הרצוי של העץ. ללא טפטפות היינו נדרשים לעבוד הרבה יותר קשה כדי להשיג גידולים ראויים, וללא שואב עלים היינו צרכים להשקיע הרבה יותר שעות כדי להשיג גינה מטופחת.
1 צפייה בגלריה
א.מ כלי גינון ועבודה
א.מ כלי גינון ועבודה
א.מ כלי גינון ועבודה
(צילום: FREEPIK)
חקלאות מדויקת בהשפעת חקר החלל מעבר לכך, ניתן למצוא שלא מעט תחומים הושפעו מחקר החלל, וכך גם תחום החקלאות. שנסביר? ובכן כיום כל ילד יודע שניתן למצוא תצלום של הבית באמצעות מכשור שמקורו בחלל, וכך גם החקלאיים למדו שמדובר בכלי עזר רב חשיבות. חקלאיים החלו להיעזר בצילומי לוויין, כך שבין היתר זוכים למפות היכן יש יותר לחות, היכן יש בעיית צימוח, היכן ניתן להימנע משימוש בחומרי הדברה, היכן יש צורך בפחות השקיה, היכן יש בעיה של סחיפת קרקע וכדומה, משמע החקלאות, תחום לכאורה ארכאי, נעזר בשכלולים טכנולוגים מרשימים, כך שהצלבת מידע שמקורה בין היתר בלוויינים, מאפשרת להטיב את איכות הגידולים, ובמקביל לחסוך בהוצאות, ולו בהתאם לשינויי אקלים.
סניף של חנות גינה בכוכב לכת מרוח עם זאת, הקשר היותר מעניין שקיים בין כלי גינון לגבשושית בחלל, נוגע לעתיד, לשאלה האם אי פעם ישגרו לחלל צינורות, מעדרים ומגרפות, כך שאפילו מתעוררת השאלה האם יפתחו סניף של חנות כלי עבודה בכוכב לכת מרוחק, וזאת כי נלמד כיצד ניתן לגדל אי שם הרחק מכדור הארץ פלפל, מלפפון ועגבנייה.
גינון בתנאי מיקרו גרביטציה מהם אם כן הגילויים האחרונים שנוגעים למצב החקלאות בחלל? ובכן מדובר בנושא מרתק שכבר נחקר לעומק ולרוחב, אם כי עדיין יש לו לא מעט במה לחדש. הכירו את המונח המקצועי: אסטרובוטניקה, מונח שמדבר על חקלאות בחלל, כזו שתאפשר מענה קיומי, ולו עבור האסטרונאוטים שמבקשים לגדל לבד חלק מהמזון, כך שהם יוכלו לחיות יותר זמן הרחק מכדור הארץ, מבלי להתבסס רק על אוכל מתועש שמוכן עבורם מראש.
כשנשגר לחלל כלי גינון מהם אם כן הממצאים? ובכן בשנת 2016 הצליחו לגדל את הפרח הראשון בטריטוריית החלל ואף נעשו לא מעט ניסיונות לגדל צמחי מאכל. נכון להיום הבעיות העיקריות נוגעות לתנאי מיקרוגרביטציה ולתנאי האבקה, אך בהחלט יש כיוון ובעיקר קיים חזון. מכאן שאין זה מופרך לומר שיגיע היום שבו נייבא חמניות, תירס וכוסברה מחלל הלכת. אז אולי לא נטרח להגיע עד לשם כדי למצוא חנות גינון איכותית, אך כן ייתכן שיגיעו לחלל שואבי עלים, מכסחת דשא, מאווררת, מדשנות וכדומה, ולו עבור טיפוח של בתי מלון מקומיים (בחלל החיצון) שמגדלים לבד את סך התזונה הרצויה עבור האורחים, סטייל מלון יערות הכרמל, רק בכוכב אחר.
צעד קטן לחקלאות צעד גדול לאנושות כל זאת מוביל לעצור ולהעריך עד כמה עולם החקלאות עשה קפיצה משמעותית בשנים האחרונות. לצד שימוש בצילומי לוויין, ראוי להצביע על מגוון הישגים מרשימים נוספים, הישגים שאולי אינם מרשימים כמו נחיתה של גבשושית על הירח, אך שכן ראוי לעצור ולציין. כך למשל ראוי לציין שכיום חקלאים פחות מרססים, מתוך הבנה שעשביה מונעת בעיה של היסחפות קרקע. מה עוד? מחשבי השקיה מסייעים לשלוט על שעות ההשקיה בכל יום. גידולים הידרופוניים מייצרים תוצרים מדהימים. שורשים מהונדסים נגועים בפטריות מסייעים לגדל באופן מבוקר פטריות כמהין. מעבדות שבודקות את חומצת והרכב הקרקע מסייעות לקבוע איזה גידול נכון עבור כל שטח וכדומה.
גם הגינון הביתי תופס תאוצה מעבר לכך, ראוי לציין שגם הגינון הביתי תפס תאוצה - אינו נשאר מאחור. העובדה שמגוון כלי גינה מתוכננים לא רק עבור שטחים ציבוריים וחקלאות, אלא גם עבור גינות פרטיות, מאפשרת להימנע מהעסקת גננים - מאפשרת לאנשים רבים להיות גאים בגינות המטופחות שניצבות בחזית הבית, וזוהי תחושה מדהימה, מספקת וממלאת, כאשר אין להתעלם מהעובדה שבעידן הדיגיטלי עבודת האדמה היא ברכה - מאוד חשובה עבור בריאות הנפש. מכאן שכיום ניתן למצוא הרבה יותר אנשים שמחזיקים בבית מכסחת דשא, שואבי עלים (או טרקטורון דשא), הלמניה מוטורית, מרסקת גזם, מדשנת מקצועית, מבקעת וכדומה. מדובר בשלל כלי גינה שמסייעים לטפח את האזור החיצוני של הבית על הצד המקצועי ביותר ובאופן ארגונומי שמתייחס להנדסת אנוש.
עתיד הגינון כבר כאן לסיכום נציין שאומנם לא תימצאו בקרוב עגבניות מיובאות מהחלל ואולי לא תקפצו בעתיד הקרוב לכוכב הלכת כדי לעבור קורס השתלמות באסטרובוטניקה, אך אין להתעלם מהעובדה שהעתיד לגמרי כבר כאן.
תחום הגינון, והחקלאות בפרט, עשה דרך ארוכה, כך שאולי מרשים לקרוא על הגבשושית שנחתה במאדים, אך בסופו של יום אין צורך ללכת רחוק מדי. הרבה יותר מרשים לדעת שניתן לכסח את המדשאה לבד ובקלות. הרבה יותר מרשים לדעת ששואב עלים מודרני נחשב יחסית שקט ומאפשר תחזוקה נוחה, והרבה יותר מרשים להזמין אורחים למנגל בגינה ופשוט להתגאות בערוגת הפרחים ובמדשאה המוריקה. כיצד? כפי שציינו שלל כלי גינון מתוכננים גם עבור בעלי גינות פרטיות - נצלו זאת! נכתב עבור- א.מ כלי גינון