אנחנו חיים בעידן טכנולוגי. ככל שהאנושות מתפתחת יותר מבחינה טכנולוגית, כך היא חשופה יותר לפריצות ולפגיעה בביטחון המידע. זו הסיבה העיקרית לכך שכשאנשים מחפשים קורסים הם מחפשים בעיקר לימודי סייבר או לימודי ניהול רשתות. כי עולמות אלו מתמקדים בעיקר בתחום אבטחת מידע. מעבר לכך שאנשים רוצים להגן על המידע הפרטי שלהם, הם מבינים את הביקוש הגדול בתחום ורוצים להנות מההטבות הנלוות לכך.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: RF123)

אז אם גם אתם רוצים להיכנס לתחום אבטחת המידע, או שאתם כבר בעיצומם של הלימודים, כדאי שתכירו את ההבדל בין אבטחת מידע לשמירה על הפרטיות.
פרטיות וביטחון קשורים זה בזה. פרטיות מתייחסת לזכות שלכם לשלוט במידע האישי שלכם ובאופן השימוש בו. זו הסיבה שבכל פעם שאנחנו מורידים אפליקציה אנחנו מתבקשים לאשר את מדיניות הפרטיות. לעומת זאת, אבטחת מידע מתייחסת לאופן שבו המידע האישי שלך מוגן. אנשים רבים נוטים להתבלבל ולהתייחס לשניהם אותו דבר. ההבנה של השוני ביניהם עשויה לעזור לכם להגן על עצמכם בעולם הדיגיטלי.
אם סיימתם לימודי סייבר או ניהול רשתות ואבטחת מידע, זה חשוב הרבה יותר להכיר את ההבדלים בין פרטיות לביטחון המידע שכן אתם אחראים על מידע של אנשים אחרים. ארגונים שאוספים או מנהלים נתונים של לקוחות חייבים להתייחס לנושא הזה בכובד ראש. מידע שחשוף יכול להוות פתח לפושעי סייבר שיוכלו לגשת למידע ולבצע בו שימוש זדוני.

מהי אבטחת מידע?

ביטחון המידע שלנו מתייחס להגנה של אותו מידע מפני עיניים סקרניות על ידי שמירה על הסיסמאות והמסמכים שלנו. המונח מתייחס לאמצעי ההגנה שהוקמו כדי להגן על נתונים דיגיטליים מפני משתמשים לא מורשים כמו פושעי סייבר והאקרים. כמו שאמרנו בהתחלה, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר, גם לוחמי הסייבר צריכים להיות יותר מתוחכמים כדי להגן על המידע. אמצעי אבטחה קפדניים מסייעים במניעת גישה בלתי מורשית. לכן, מומלץ תמיד לשמור על החשבונות המקוונים שלך באמצעות סיסמאות חזקות.
המטרות העיקריות של אבטחת מידע הן סודיות וזמינות. אנחנו רוצים לחזק את הבקרה הפנימית ולהגביל גישה לא מורשית מגורמים פנימיים וחיצוניים כאחד. הביטחון של המידע חייב להיות חוצה ארגון גם ברמה הפנימית, הן באבטחת המידע של העובדים ועד אבטחת הרשת איתה עובד הארגון. זו הסיבה שגם בקורס ניהול רשתות שמים דגש על אבטחת מידע. כמובן שזה רלוונטי אף יותר כשהארגון מחזיק במידע רגיש של הלקוחות שלו, כמו למשל בנק או ארגון ממשלתי.

מהי פרטיות?

פרטיות היא אחת מעקרונות הליבה של כבוד האדם והזכות שלו לחופש מעיניים סקרניות. קחו לדוגמא את החלון בבית שלכם, כשהוא פתוח הוא מאפשר לכם להסתכל החוצה אל הנוף הנגלה ממנו. אולם, גם אנשים מבחוץ יכולים להסתכל כל מה שקורה בתוך הבית שלכם. כדי למנוע מאנשים להסתכל פנימה תצטרכו לשים וילון כדי לכסות את החלון. זה נקרא פרטיות.

אם כך, מה ההבדל בין שמירה על הפרטיות לשמירה על ביטחון המידע?

תארו לכם שאתם פותחים חשבון בנק ומשתפים עם הבנק פרטים אישיים שלכם. ישנן שלות תוצאות אפשריות שיכולות לקרות עם המידע האישי שלכם:
אפשרות אחת - פרטיותכם וביטחון המידע שלכם נשמר. הבנק משתמש במידע שלכם כדי לפתוח את החשבון וכדי לספק לך שירותים וממשיך להגן על הנתונים האלו.
אפשרות שנייה - הפרטיות שלכם נפגעת אבל אבטחת מידע נשמר. הבנק מוכר חלק מהמידע שלכם למשווק (ייתכן ואפילו הסכמתם לכך בעת ההרשמה). כלומר, המידע האישי שלכם יימצא בידיים רבות יותר ממה שאולי רציתם.
אפשרות שלישית - פרטיותכם וביטחון המידע שלכם נפגעים. פושעי סייבר חודרים לפרצת אבטחה במאגר הבנקאי והמידע שלכם נחשף ויכול להימכר לכל המרבה במחיר. הפרטיות נפגעה והפכתם לקורבן של הונאות סייבר וגניבת זהות.
אם הסיכונים היו מתחילים ומסתיימים בבנק התיאורטי הזה, זה היה נהדר. אך ככל הנראה שהמידע האישי שלנו נמצא בכל העולם הדיגיטלי - משרדי ממשלה, קופת חולים, חנויות, בנקים, מקומות עבודה ועוד. המידע שלנו נמצא בכל כך הרבה מקומות שנהיה קשה לעקוב אחריו.
בעולם המקוון, מוצרי אבטחת מידע יכולים לסייע בהגנה הן עם הפרטיות והן על ביטחון המידע, לפעמים אפילו במקביל.

טיפים להגנה על הפרטיות ועל ביטחון המידע

גם אם עוד לא התחלתם לחפש קורסים ואתם עדיין לא התחלתם לימודי סייבר או ניהול רשתות, הנה כמה טיפים גם לאנשים פרטיים להגנה על המידע.
 עשו עסקים עם חברות וארגונים שמעריכים את פרטיותכם ומשתמשים באמצעים להגנה על המידע שלכם.
 הגבילו את המידע שאתם משתפים ברשתות החברתיות.
 גרסו מסמכים חשובים טרם זריקתם לפח.
 הימנעו ממסירת פרטים אישיים לאנשים או חברות שאתם לא סומכים עליהם במאה אחוז.
 הבינו כיצד להשתמש במידע שאתם נותנים. היו מודעים יותר לאופן שבו המידע האישי שלכם, לאחר ששותף באינטרנט, כבר אינו בשליטתכם. קראו את מדיניות הפרטיות של ארגון או של אפליקציה שאתם מורידים למכשירים שלכם.
 זכרו - זה לא בהכרח מקרה של פרטיות מול ביטחון. שניהם חשובים בעולם הדיגיטלי שאנחנו חיים בו היום. אתם יכולים וצריכים לדאוג לשניהם.
 מנוע גלישה בסתר יכול לסייע בהגנה על המידע האישי שלכם על ידי שמירה של פרטי היסטוריית החיפושים שלכם.
 מנהל סיסמאות של google יכול לסייע בשמירה על הסיסמאות המקוונות שלכם מאובטחות וזמינות בנוחות.
 חוסמי מודעות וחוסמי מעקב עוזרים למנוע מחברות לעקוב אחר טביעת הרגל הדיגיטלית שלך ברחבי האינטרנט.
אמנם אבטחת מידע ופרטיות תלויים זה בזה, אך ניתן להשיג ביטחון ללא פרטיות. לעומת זאת, פרטיות לא קיימת ללא ביטחון מידע. אבטחה מגנה על סודיות, שלמות וזמינות מידע, ואילו פרטיות היא יותר מפורטת לגבי זכויות פרטיות ביחס למידע אישי. הפרטיות גוברת בכל הנוגע לעיבוד נתונים אישיים, בעוד שאבטחה פירושה הגנה על נכסי מידע מפני גישה לא מורשית.