הצורך בניהול מוניטין
תדמיתם של גופים ואנשים פרטיים מושפעת רבות מפלטפורמות שונות ברשת, לרבות רשתות חברתיות ומנוע החיפוש של גוגל המפנה לאתרים ולאזכורים שונים. כאשר מדברים על ניהול מוניטין בגוגל מתכוונים לשמירה, חיזוק וחידוד הנוכחות החיובית במנוע החיפוש הפופולארי בישראל ובעולם, וכאמור לעיתים הצורך עולה עקב פגיעה כלשהי בתדמית. למרבה הצער, קל מאוד ליצור פגיעות כאלו והרבה יותר קשה לתקן אותן, כאשר השלכותיהן בהחלט עלולות להביא לנזקים כלכליים ארוכי טווח.
כך לדוגמא, אזכור שלילי עשוי להיות חוות דעת לא טובה של לקוח על שירות או מוצר, תביעה משפטית שבה כרוך אדם או גוף מסוים באופן ישיר או עקיף, כתבה לא מחמיאה שפורסמה ברשת וכדומה. אזכורים כאלו עלולים בהחלט לצוץ לעיני הגולשים, ובמקרים מסוימים אפילו לפני אתר העסק עצמו, ומספיקה הצצה קטנה של הגולש באזכור השלילי כדי להניאו מפניה אל העסק. כך, שנים של שירות טוב והשקעה עומדים בסיכון וחוטפים מכה עקב מקרה אחד שזכה לפרסום ולתהודה. הבשורות הטובות הן שיש דרכים לתקן זאת.
אז איך מנהלים מוניטין
כאמור, ניהול מוניטין מטרתו לחזק את הנוכחות החיובית, ולכן חשוב לשים לב לערך המוסף של הצעדים שיתוארו להלן. הערך המוסף הוא שבאופן והדרגתי הנכסים החיוביים שלכם ברשת מתחזקים, כך שגם אם הכוונה הייתה להתגבר על אזכור שלילי, הרווחתם הרבה יותר מכך מבחינה שיווקית ופרסומית, והנכסים האלו עוד יעמדו לרשותכם בעתיד וישרתו מטרות תדמיתיות. במילים אחרות, מעז יצא מתוק.
ועוד נקודה: תמיד קיימת אפשרות לפנות אל האתר שפרסם את האזכור השלילי, ואפילו לערב עורך דין, בבקשה ובדרישה להסיר את הפרסום. לעיתים הדבר מצליח ולעיתים לא, ובעיקר אם מדובר באתר יחסית חזק, כך שהפרסום ימשיך להישאר במנוע החיפוש לזמן בלתי מוגבל. ועכשיו, בואו נראה כיצד עובד ניהול מוניטין.
1 צפייה בגלריה
איך לקדם אתר במנוע החיפוש?
איך לקדם אתר במנוע החיפוש?
איך לעשות ניהול מוניטין במנוע חיפוש?
(צילום: CANVA)
העיקרון המנחה הוא לדחוק למטה בדף תוצאות החיפוש של גוגל את האזכורים השליליים. איך עושים זאת? פשוט על ידי יצירת אזכורים חיוביים חזקים יותר שמופיעים לפניהם. כך, בהדרגה ולאורך זמן האזכור השלילי יורד למטה, עובר לדף השני של תוצאות החיפוש וכן הלאה, ונעלם מעבר לאופק. בצורה זו, לאחר זמן מה גולש שיקליד את שם העסק או האדם בגוגל יקבל תוצאות המעידות על תדמית חיובית נקייה לגמרי.
דרכים שונות להשגת המטרה
מכיוון שמדובר בפרויקט ממושך שעובד ביחד עם האסטרטגיה השיווקית של העסק, ומכיוון שהוא מורכב משורה ארוכה של פעולות אפשריות, חשוב לפנות אל חברה שיודעת לבצע ניהול מוניטין בגוגל. חברה שכזו עשויה לבצע מספר צעדים, המתחילים במחקר והבנת המצב תוך שימוש בכלים מתקדמים המוצאים את התכנים השליליים שפורסמו, אומדים את כוחם, מתריעים בכל זמן ששם העסק או שם האדם הפרטי מופיעים בגוגל, ומכאן ניתן ליצור אסטרטגיה נכונה ולפעול בזמן אמת מול פרסומים חדשים. על פי רוב, פעולה מרכזית ובסיסית תהיה ביצוע חיזוק של האתר שלכם בגוגל בדרכים שונות, החל באופטימיזציה ועד להכנסת תכנים חדשים. ומעבר לכך יש צעדים רבים נוספים.
צעד אפשרי ראשון הוא כתיבה של תוכן חדש ומקורי, איכותי וחיובי, אשר יפורסם באתרי חדשות מקוונים וברשתות החברתיות. התוכן הזה גם יקושר ויפורסם באתרים שיש להם סמכות גבוהה בגוגל (כלומר הם חזקים על פי קריטריונים שונים), ושיש להם רלוונטיות למילות המפתח הקשורות אל העסק. חברת ניהול המוניטין שמלווה אתכם תשתמש באתרים סמכותיים כאלו כדי לבנות נכסים ברשת, למשל חוות דעת חיובית, כתבה אוהדת, מאמר עם המלצה וכדומה, כאשר בזכות הכוח שיש לאתר הפרסום יידחף קדימה התבתוצאת החיפוש.
כך למשל, ניתן להבין שפרסום אוהד באתרים כמו וואלה, YNET וכדומה עשוי להוביל לדחיפה חזקה קדימה של המוניטין החיובי. יחד עם זאת, באותו האופן ניתן להבין שאזכורים שליליים באתרים חזקים כאלו ואחרים, הינם קשים במיוחד לדחיקה אחורה. לפיכך, סוג הפעולות ומשך הקמפיין משתנה בהתאם לכוחם של האתרים בהם היה הפרסום ובהתאם למטרות שיווקיות נוספות.
פעולות נוספות של ניהול מוניטין
יש עוד מגוון צעדים שניתן לבצע לצורך ניהול מוניטין בגוגל. כך למשל, אפשר להקים דף נחיתה עבור העסק וליצור עבור קמפיין ממומן בגוגל, מה שייתן לפחות לזמן מה עדיפות משמעותית בראש תוצאות החיפוש – גם על פני אזכורים שליליים חזקים במיוחד. אמנם מדובר בהוצאה כספית אך אינה בהכרח גדולה וניתן להתחיל ולהפסיק אותה בהתאם לצורך הנקודתי. אפשרות נוספת היא פרסום של פוסטים חיוביים ברשתות החברתיות, למשל בפייסבוק האישי או העסקי, בלינקדאין, באינסטגרם וכדומה. גם פתיחה של ערוץ יוטיוב הווספה של סרטונים חדשים מעת לעת תחזק את הנוכחות החיובית בתוצאות החיפוש של גוגל, שהיא כידוע הבעלים של הפלטפורמה.
מלבד זאת, ניתן לפתוח בלוג בפלטפורמות מוכרות ומובילות הקשורות אליכם, ולדאוג שהוא יהיה פעיל באופן רציף. כמו כן, ניתן להשאיר תגובות בפורומים ובבלוגים אחרים, ולבנות אוטוריטה על ידי פרסומים מקצועיים ואיכותיים הקשורים לתחום העיסוק. בנוסף, אפשר ליצור קשר עם מגוון מגזינים מקוונים, פורטלים מקצועיים ואתרים ברשת שהינם רלוונטיים לתחום שלכם, ולנסות לעניין אותם במאמרים ותכנים שעוזרים לכם.
למעשה, ככל שכמות הנכסים החיוביים ברשת גדולה יותר, כך גוברים הסיכויים שאזכורים שליליים יידחקו אחורה, וממילא המוניטין הכללי שלכם הולך ומשתפר. יחד עם זאת, צריך גם לדעת איך ומתי להגיב, לעשות זאת נכון ותוך עמידה במסגרות התקציב האפשריות. לפיכך, כדאי מאוד לפנות לחברה בעלת ניסיון רב שכבר ביצעה ניהול מוניטין בגוגל ללקוחות רבים, מבינה היטב את הדחיפות והרגישות ויודעת לעבוד בדיסקרטיות מוחלטת.