מצפייה בסרטי טבע, ניתן לחשוב שבעלי חיים מרגישים בנוח כמעט בכל מזג אוויר, כל עוד זו סביבתם הטבעית. בקור העז של החורף, ניתן לראות בעלי חיים רבים מסתובבים בחוץ, גם אם לרשותם פרווה דקה למדי. בחום המדבר, בנגב למשל, ניתן לראות ציפורים רבות ואפילו יעלים. האם הם באמת "עמידים" בפני מזג האוויר? ומה לגבי חיות המחמד שלכם?

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מאיפה אתם?

מה היא סביבת המחייה הטבעית של סוג חיית המחמד שלכם? מאילו אזורי אקלים בעולם היא מגיעה במקור? השאלה רלבנטית במיוחד, עבור מה שנקרא בעלי חיים אקזוטיים, שמגיעים למשל מיערות גשם. אבל היא תקפה גם לגבי הכלב והחתול - חיות המחמד הנפוצות ביותר. סן ברנרד למשל, הוא גזע כלבים שפותח במקור בהרי האלפים. זו לא בדיוק סביבה ים תיכונית אופיינית.

חם לי, קר לי

לאור זאת, ברור שגם לחיות המחמד שלנו מזג האוויר המשתנה עשוי להפריע ואפילו מאוד. הן רגישות לקור ולחום. ליתר דיוק - יש גם להן טווח טמפרטורות שנוח להן. הן רגישות ללחות מעל רמה מסוימת ויש להגן עליהן גם מחשיפה מתמשכת לגשם. בין אם בעל החיים נמצא רוב זמנו בתוך הדירה או מחוצה לה (בחצר), חשוב לקחת דברים אלה בחשבון.

להיעזר במקצוענים

תמיד כדאי להיעזר במקצוענים בעניינים כאלה. כאשר תתחילו לטפל בחיית מחמד לראשונה, סביר שתחפשו וטרינר איכותי (אולי עם המילים וטרינר באר שבע). את ההנחיות המדויקות ביותר, שרלבנטיות ספציפית לסוג חיית המחמד שלכם, תוכלו למצוא אצלם. נדגיש, כי לסוגי חיות שונים, יש צרכים והרגלים שונים. מה שמרגיש חם מדי לאחד, קר מדי לשני וכן הלאה. חלקם רגילים ללחות גבוהה, אחרים ליובש. מה שחשוב, זה להתאים את הסביבה לבעל החיים.

הכן כלבך לחורף

לקראת החורף, חשוב לוודא שיש לחיית המחמד שלנו מחסה מתאים, בין אם זה דירה מחוממת או מלונה מרופדת בחוץ. המחסה המתאים אגב, גם יסייע לצמצם מעט חרדות מפני הרעש של סופות רעמים וברקים. הוא גם ייתן תחושת מחסה וגם יצמצם את הרעש. רעשים אלה נפוצים בכל הארץ, אפילו בדרום וכלבים רבים נלחצים מהם. מבחינת וטרינרים באר שבע וסביבתה (למשל וטרינר בעומר) יספקו לכם מענה מקצועי, לא פחות מסביבות עתירות גשמים בצפון. כלב שנמצא בחוץ בחורף, לבדו או בהוצאה לטיול, עשוי להירטב. מוטב להימנע מזה ובכל מקרה, חשוב שלא להשאיר אותו רטוב לזמן ארוך. יש גם "בגדים לחיות מחמד" וזה אולי חמוד, אבל לא יכול לשמש כקו הגנה קבוע ומספק בפני הקור.

וגם לקיץ

בקיץ ישנה סכנה של ממש למכת חום. הדבר משמעותי בחיות מחמד ואפילו אצלן במיוחד, מאחר שהן לא מודעות לנושא. כלב למשל, עשוי לשחק באופן די נמרץ גם בשעות החום, לשכוח משתייה ולקבל מכת חום. עוד תסריט מסוכן שחשוב שתמנעו, הוא השארת חיית המחמד לבד ברכב סגור. חשוב להיות מודעים לסכנות, להרחיק אותם משמש ישירה בחודשים החמים ביותר ולספק להם כמובן אספקת מים רציפה. עוד דבר שעשוי לסייע ולקרר אותם בימי החום, הוא תספורת. עוד דבר שחשוב להיות מודעים אליו בקיץ, הוא הסיכון הגובר מנחשים. כלבים בעיקר, עלולים להיות חסרי זהירות, לרחרח היכן שהם לא אמורים לרחרח ולחטוף הכשה בפנים. הארס גורם לנפיחות והעניינים מסתבכים. במצב כזה חשוב להביא את הכלב לוטרינר (או את הוטרינר אליו). במקביל, יש לנסות להרגיע אותו, לקרר את המקום ולצלם את הנחש אם ניתן (לא מומלץ לנסות לתפוס אותו).