אין אחד שלא זרק מלפפון עייף מתחתית מגירת הירקות או גבינה שהתחבאה במדף המקרר והספיקה להחמיץ. ומה עם האוכל שבישלנו לפני יומיים ולאף אחד כבר אין חשק לאכול? בדיוק בגלל זה THE NATURAL STEP ישראל יזם יום צמצום בזבוז המזון העולמי (FWD) אשר יצוין לראשונה ביום שלישי הקרוב, 12.3, בשיתוף עם ארגונים עמיתים ברחבי העולם ויוקדש לאתגר צמצום בזבוז המזון.
1 צפייה בגלריה
צילום: ענת פייזר באדיבות TNS ישראל
צילום: ענת פייזר באדיבות TNS ישראל
צילום: ענת פייזר באדיבות TNS ישראל
על פי נתונים ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון בין מדינות ה-OECD ומייצרת מידי שנה 2.3 מיליון טון פסולת מזון – כשליש מהייצור המקומי. 50% מהמזון שנזרק ראוי למאכל ומגיע לאשפה לא משום שתוקפו פג, שאינו מזין או לא בריא למאכל, אלא כתוצאה מדפוסי התנהגות, חוסר מודעות, הרגלי קנייה לקויים ועוד. משפחה ממוצעת מוציאה כ- 2,700 שקלים בחודש על מזון, זורקת לפח כרבע מהקניות שלה ולכן מבזבזת כ- 8,000 שקלים בשנה על מזון שהולך לפח.
למה חשוב לצמב"ז? לתופעה זו ישנן השלכות רבות ובניהן הנצחת פערים חברתיים המובילים לאי שוויון חריף. חברתית - בזמן שצד אחד זורק, הצד האחר נותר רעב. כלכלית - יוקר המחייה גדל - בכסף הנזרק ישירות לפח ניתן היה לקנות סמארטפון, ללמוד, לצאת לחופשה. סביבתית - אובדן משאבים שהושקעו בייצור מזון שבוזבז, בשינועו של המזון, בטיפול בפסולת של אריזות, זיהום אוויר ועוד.
רוצים להצטרף לטרנד צמצום המזון? הנה כמה דרכים וטיפים שיעזרו לכם לבשל מתוך תכנון ומחשבה ובכך גם לחסוך מזון וגם כסף.