ראש מועצה מכהן שהגיע למקום האחרון במירוץ לבחירות, מתמודד שעלה לסיבוב השני לאחר שהקדים את המתחרה שמולו בשני קולות בלבד, וחבירה בין שלושה ראשי סיעות במטרה לתת פייט למתמודד שזכה ברוב הקולות בסיבוב הראשון של הבחירות. מבולבלים? חכו עוד קצת. "ידיעות הנגב" עושה סדר לקראת הסיבוב השני של הבחירות ביישוב מיתר, בו יתמודדו שמעון פרץ ושמעון מזוז על התפקיד היוקרתי - ראש המועצה.
בסיפור הזה יש הכל. דרמה, מתח והתפתחות סוחפת. ביום שלישי הקרוב יגיעו תושבי מיתר וכרמית פעם נוספת אל הקלפי כדי להכריע מי יחליף את אבנר בן גרא.
3 צפייה בגלריה
שמעון פרץ. צילום: פרטי (גיליון 09.11.18)
שמעון פרץ. צילום: פרטי (גיליון 09.11.18)
שמעון פרץ. צילום: פרטי (גיליון 09.11.18)
נתחיל בעובדות. שמעון פרץ זכה למרבית הקולות בצורה די מרשימה בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר עם 1,864 הצבעות, שהעניקו לו שיעור תמיכה המתקרב ל־395. על המקום השני ניהלו קרב מאסף שמעון מזוז וחדווה שקד ולבסוף היה זה מזוז שזכה ב־997 קולות כשהקדים את שקד בשני קולות בלבד.
על פניו מדובר בהתמודדות בה יש לפרץ יתרון בולט. אלא שבשבוע החולף הודיעו שלושה ראשי סיעות על תמיכתם במזוז בבחירות בסיבוב השני שיתקיימו בשבוע הבא. האם מהלך זה יביא למהפך? הדעות חלוקות.
"מתחזקים מיום ליום" ראש המועצה בעשר השנים האחרונות, אבנר בן גרא, שהפסיד בבחירות, החליט לפרוש מהמועצה והעביר את הובלת סיעת 'קהילה' לג'ולי קייט ששובצה במקום השני ברשימה. קייט, ביחד עם חדווה שקד וראשי רשימת 'שורשים' הודיעו כי הם תומכים במזוז ואף חתמו מולו על מסמך בו הם מתחייבים כי לא הובטח להם שום תפקיד בתמורה לתמיכתם.
ההתמודדות, אם כן, תהיה בין שמעון פרץ (52), נשוי ואב לארבעה ילדים, שהיה קצין ולוחם בגולני, סגן אלוף במילואים ובעל תואר ראשון בכלכלה וסוציולוגיה, ותואר שני בביטחון לאומי ומדעי המדינה, לשמעון מזוז (63), נשוי ואב לארבעה ילדים, בעל תואר בכלכלה באוניברסיטת בן גוריון המשמש מזה שנים כגזבר עיריית דימונה.
שלוש הסיעות שתומכות ואף חתמו על הסכם עם שמעון מזוז הם: 'קהילה' שזכתה במנדט אחד, 'באנו לעבוד' שהשיגה שני מנדטים ו'שורשים' שרשמה הישג דומה. הרשימה של מזוז, אגב, זכתה במנדט אחד בלבד. הרשימה של שמעון פרץ זכתה גם בפרמטר הזה לרוב של שלושה מנדטים. בכל מקרה, על־מנת להרכיב קואליציה בעתיד, פרץ יצטרך לצרף אליו לפחות רשימה אחת כשהמועמדים הטבעיים במקרה כזה הם 'שורשים', שהודיעו על תמיכה במזוז.
3 צפייה בגלריה
מזוז (שלישי משמאל) עם ראשי הסיעות שתומכים בו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של שמעון מזוז
מזוז (שלישי משמאל) עם ראשי הסיעות שתומכים בו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של שמעון מזוז
מזוז (שלישי משמאל) עם ראשי הסיעות שתומכים בו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של שמעון מזוז
ההחלטה של הסיעות הללו לתמוך בשמעון מזוז התקבלה במוצאי השבת, בברכתו של אבנר בן גרא, ומיד נפוצה ברחבי היישוב, מה שגרם לגל של ניחושים ושאלות, האם הובטחו תפקידים ומשרות בתמורה לתמיכתם. בתגובה, הסיעות חשפו את ההסכם כדי להזים את השמועות והספקולציות שנפוצו ובו הודגש: "אנו מצהירים בזאת שאף אחד מאיתנו לא קיבל הבטחה לתפקיד כלשהו בתמורה לתמיכה בו" (בשמעון מזוז - י.ל).
יחד עם זאת, הסיעות הצהירו כי במידה שמזוז ייבחר לראשות המועצה, הם ישאפו להיות בקואליציה וכל חלוקת התפקידים תיעשה רק לאחר סיום הסיבוב השני ובהסכמה. במידה שתתעורר מחלוקת, למזוז תהיה אפשרות להכריע.
מנגד, במחנה שמעון פרץ מאמינים ששום חיבור טבעי או לא טבעי מצורך פוליטי לא ישנה את העובדה שהוא המנצח הגדול של הסיבוב הראשון בבחירות, ולכן הם סומכים על שיקול הדעת של הבוחרים.
"המספרים מדברים בעד עצמם", אומר פרץ בשיחה עם "ידיעות הנגב". "תוצאות הבחירות הראו באופן חד משמעי מי המועמד המועדף של התושבים לשמש כראש המועצה הבא. רצון הבוחר בא לידי ביטוי גם בתוצאות של הבחירות למושבי המועצה כשזכינו בכמות הגדולה פי שתיים ופי שלוש לראשות ולמועצה עצמה בהתאמה".
"אנחנו לא עושים דילים", עוקץ פרץ. "אנחנו פועלים אך ורק למען התושבים ולמען המטרות שישרתו את האינטרסים של כל תושבי מיתר וכרמית. ולכן לאור התוצאות ובמסגרת המדיניות הזו שלנו, אני מתכוון לשתף את יתר נבחרי הציבור, ומאמין שהם יצטרפו אלינו ואל הרוב המוחץ של התושבים ויתרמו מניסיונם בתחום בו הם הכי טובים. ברגע שנבחרי הציבור והתושבים ישאלו את עצמם איפה אני יכול לתרום למען מיתר, ולא להיפך, נוכל ביחד להוביל את היישוב למקום לו ראויים התושבים".
פרץ חוזר ומדגיש כי הוא רואה בכל חברי המועצה העתידית ,"שותפים פוטנציאליים לדרך" ומאמין שביחד הם יוכלו לפעול למען איכות החיים של התושבים. "עד להצבעה ב 13 בנובמבר", סיכם פרץ, "אנחנו מתחזקים מיום ליום וממשיכים בקו שלנו: דמוקרטיה, שקיפות נטולת דילים, מנהל תקין, צמצום גרעון ופיתוח יוזמות עסקיות ויצירת מקורות הכנסה עתידיים".
"אין שום דילים" אם המנצח של הסיבוב הראשון היה שמעון פרץ, מזוז היה בלי שום ספק המתמודד המפתיע. מי שמצאה את עצמה במשבצת המאוכזבת היא חדווה שקד, ששידרה לאורך כל קמפיין הבחירות אופטימיות ביכולות שלה לזכות בבחירות, אך לבסוף הגיעה למקום השלישי.
"זו היתה מערכת בחירות לא פשוטה, מאתגרת ולעיתים גם סוערת", אמרה שקד ששוהה בחו"ל ל"ידיעות הנגב". "התמודדתי באמונה ובנחישות, ובידיעה כמעט ברורה שיהיה סיבוב שני ובשאיפה להעפיל אליו. שני קולות בלבד הפרידו ביני לבין עלייה לסיבוב השני, כך שעד לסיום ספירת קולות החיילים היתה לי תקווה שאני ממשיכה בהתמודדות".
שקד מספרת בגילוי לב: "לא אסתיר שהתאכזבתי, אך אחרי זמן לא רב הבנתי שההישג אליו הגעתי הוא מכובד, מה גם שהרשימה שלי זכתה בשני מנדטים למועצה, ופניתי לחשוב איך ניתן להפוך את ההישג הזה לתועלת היישוב".
3 צפייה בגלריה
חדווה שקד. צילום: יח"צ
חדווה שקד. צילום: יח"צ
חדווה שקד. צילום: יח"צ
מכאן שקד עוברת לדבר באופן טבעי על החיבור למזוז. "שמעון מזוז אכן פנה אליי ואכן החלטתי להצטרף לקואליציה בראשותו יחד עם מספר 2 ברשימתי, דוד קודיש. שמעון מזוז הוא אדם עתיר זכויות, מנוסה, מקצועי, בעל קשרים ענפים, ישר דרך ונעים הליכות. האחדות בינינו תאפשר לנו להגשים את כל התוכניות ואת כל השאיפות בעבודת צוות, בכבוד הדדי ובשיתוף פעולה".
ג'ולי קייט מסיעת 'קהילה' מסרה: "מאחר שאבנר (בן גרא - י.ל) הודיע רשמית על פרישתו ונתן לי את ברכת הדרך להוביל את סיעת 'קהילה', אני וסיעתי קיבלנו החלטה לתמוך בשמעון מזוז בבחירות הקרובות. אנו ביחד שישה חברי מועצה מארבע סיעות שונות וחתמנו על מסמך תמיכה במזוז ובו מצוין כי לא הובטחו שום הבטחות קואליציוניות, וכי התמיכה היא מתוך אכפתיות אמיתית ליישוב".
ומזוז? המתמודד שהצטרף אחרון למירוץ וקיבל השבוע רוח גבית גם מראש מועצת עומר, פיני בדש, שפרסם סרטון תמיכה בו, מסר: "התמיכה של הרשימות האחרות מעניקות לי כוח משמעותי. אני לא מזלזל בעובדה שפרץ קיבל את מספר הקולות הרב ביותר בסיבוב הראשון, אבל כרגע אילו בחירות חוזרות ונראה למי יעניק הציבור את מירב הקולות".
מזוז, שנהנה מסוג של מומנטום חיובי השבוע מציין, "אין שום דילים. יש מספיק תיקים לכולם. אנחנו פועלים בשקיפות. אם איבחר - ייחתם הסכם קואליציוני שיופץ לתושבים. בסך הכל החלטתנו ללכת ביחד ולשתף פעולה. אנחנו נפעל לטובת מיתר ונוביל אותה להישגים".
הסיבוב השני של הבחירות לרשויות המקומיות בנגב יתקיים מחר (שלישי, 13.11) במיתר ובלהבים.