פסטיבל ישראל הינו פסטיבל רב-תחומי עכשווי בינלאומי, המתקיים בירושלים בפעם ה-58 ברציפות, בין ה 30.5-15.6. הפסטיבל יציג, כבכל שנה, מנעד רחב של הפקות איכות בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון, הפרפורמנס, הווידאו-ארט, המיצג והמיצב מרחבי העולם, לצד הפקות מקור ישראליות של יוצרים עצמאיים ושל להקות מובילות שנוצרו לטובת הפסטיבל וכן מופעי רחוב הפתוחים לקהל הרחב. אז מה כדאי לכם לראות השנה?
5 צפייה בגלריה
גלעד כהנא. צילום: חד עין
גלעד כהנא. צילום: חד עין
גלעד כהנא. צילום: חד עין
"פעימה לשנייה", הפקת מקור חד-פעמית מבית היוצר של פסטיבל ישראל, תפתח את מהדורת 2019 של הפסטיבל. באירוע יכנס גלעד כהנא את מיטב יצרני הביט של סצנת המוזיקה הישראלית. על במה, שתוקם תחת כיפת השמים ברחבת תיאטרון ירושלים, יעלה עטר מיינר על עמדת הדי-ג'יי ויארח את שותפיו דור 3, רסטה חי, Damsel is Depressed ועדן דרסו. מיד אחריהם ה-DIGITAL MONX – הרכבם החדש של תמיר מוסקט ואורי קפלן והנגנים איתמר ציגלר, רון בונקר ותום דרום – יארחו את תומר יוסף, Gili Yalo, עדן דרסו, FineBoy, A-WA, פלד וגלעד כהנא להופעה-מסיבה פראית עמוסה בראפ, היפ הופ, אפריקה וטרופיקל בס. מדובר בשעתיים של מפגשים נדירים עם היוצרים שמביאים את הביט המקומי לקצוות חדשים. המופע ימשיך אל תוך הלילה באירוע אפטר. (חמישי, 30.5, שעה 21:00, רחבת תיאטרון ירושלים, 23:00 אולם שרובר תיאטרון ירושלים)
תזמורת המהפכה שקנתה לה שם של תזמורת פורצת דרך, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזוהר שרון, מזמינה את הקהל ל "Re:Play", קונצרטאודיו- ויזואלי שבו חוזרים חברי התזמורת למקורות ההשראה המוזיקליים שהשפיעו עליהם וחולמים אותם מחדש בתוך עיבודים חדשים לשיריהם: ג'ון לנון, לוצ'אנו פברוטי, אלה פיצג'רלד, אדית פיאף, אסטור פיאצולה, ג'ימי הנדריקס, גלן גולד ועוד רבים.(שבת, 15.6שעה 21:30, 60 דק' ללא הפסקה, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
5 צפייה בגלריה
תזמורת המהפכה. צילום: עידו אדן
תזמורת המהפכה. צילום: עידו אדן
תזמורת המהפכה. צילום: עידו אדן
פסטיבל ישראל ממשיך את שיתוף הפעולה עם המוזיאון לאמנות האסלאם ולרגל פתיחת תערוכת התכשיטים שתציג מגוון עשיר של עבודות צורפות המיוחסות לשלוש הדתות – אסלאם, יהדות ונצרות, הקהל מוזמן לסיור חופשי בתערוכה ולמופע שבו להקת הרוק הישראלית אורפנד לנד תארח את הזמרת, המלחינה והפזמונאית מירה עווד לערב שכולו עירוב זהויות. (רביעי, 12.6, החל מהשעה 20:00, מוזיאון לאמנות האסלאם. האירוע ללא תשלום)
תיאטרון אלעד, מהתיאטראות היוצרים המעניינים בנוף התרבות העכשווי בישראל, מורכב משחקנים ויוצרים שעזבו קריירות מצליחות במרכז הארץ ועברו עם משפחותיהם לאילת וחבל אילות מתוך אמונה שתיאטרון יוצר צריך להתקיים גם מחוץ למרכז. במסגרת הפסטיבל יציג התיאטרון עיבוד מחודש לסצנת המשתה מתוך המחזה השייקספירי "רומיאו ויוליה". הקהל מוזמן להתאסף לצד הפרפורמרים סביב שולחן שופע מטעמים בחצר הפסטורלית של מוזיאון הטבע בירושלים, ובשעת הסעודה המשותפת תקום לתחייה סצנת המפגש המסעירה וסיפורם של הזוג הצעיר שסופה הטרגי ידוע מראש. (שני-רביעי, 10-12.6, שעה 20:30, מוזיאון הטבע ירושלים)
קבוצת זיק הוותיקה חוזרת לפסטיבל עם מופע חדש שמבקש לעורר הרהור אל מול תמונות נוף משתנות. חברי הקבוצה יוצרים על הבמה סדרות של דימויים פרפורמטיביים שמגדירים מחדש את המרחב סביבם. (שישי, 31.5, שעה 21:00; שבת, 1.6, שעה 19:30, 21:00; ראשון-שני, 2-3.6, שעה 21:00, סטודיו זיק, בית נקופה)
5 צפייה בגלריה
קבוצת זיק חוזרת לפסטיבל ישראל. צילום: נטשה שחנס
קבוצת זיק חוזרת לפסטיבל ישראל. צילום: נטשה שחנס
קבוצת זיק חוזרת לפסטיבל ישראל. צילום: נטשה שחנס
בגזרת המופעים הבינלאומיים כדאי לשים לב ל יוצר הצרפתי פיליפ קן ולהקתו ששבים לפסטיבל לאחר שהציגו ב-2016 את "המלנכוליה של הדרקונים". הפעם מציג קן את "ליל החפרפרות", מופע ובו שש חפרפרות שהן גם להקת רוק שחופרות יקום מקביל. עם שפה בימתית אודיו-ויזואלית יוצאת דופן ולצלילי קונצרט רוק עוסקות החפרפרות בבנייה ופירוק של עולמן ולא נותר לנו אלא להצטרף אליהן למסיבת הרוק הר201נה, ואולי האחרונה, ביקום החדש. (חמישי, 13.6, 21:30, 90 דק' ללא הפסקה, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
מפולין מגיעה קבוצת התיאטרון Song of theGoat Theatre בהובלתו של הבימאי גרגורז' בראל עם המופע "שיריו של ליר" בהשראת המחזה השייקספירי "המלך ליר". במעין מעגל מקהלתי, מפרקים חברי ההרכב את הטקסט הדרמטי ושוזרים אותובמהלך ווקאלי-פוליפוני שמלוּוה במוזיקה חיה. (חמישי, 13.6, שעה 20:00| שישי, 14.6,שעה 13:00 60 דק' ללא הפסקה, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
5 צפייה בגלריה
שיריו של ליר. צילום: Mateusz Bral
שיריו של ליר. צילום: Mateusz Bral
שיריו של ליר. צילום: Mateusz Bral
היוצר הדרום אפריקאי, אמן הפרפורמנס סטיבן כהן, החי בצרפת, מגדיר עצמו כגבר דרום אפריקאי, לבן, יהודי והומוסקסואל. כהן יוצר דמות פרפורמטיבית מכל אותן זהויות. ובמופע put your heart under your feet and walk הוא עורך רקוויאם פרידה מצמרר מבן זוגו לחיים, הרקדן אלו, שהיה אהובו עשרים שנה. במרכז היצירה מיצב שבנוי ממאות זוגות נעלי בלט, עשרות פמוטים וחצאית שעשויה מפטיפונים.
5 צפייה בגלריה
סטיבן כהן. צילום: Marc Domage
סטיבן כהן. צילום: Marc Domage
סטיבן כהן. צילום: Marc Domage
כהן ניצב ביניהם מאופר ולבוש כמעין פרפר קווירי שברירי ומאחוריו מוקרנות סצנות הכופות אסתטיקה בבית מטבחיים. הקהל מוזמן לקחת חלק באקט אמנותי פואטי, אישי ועצוב שבו החי בוחר להטמיע את המת בגופו ולהמשיך לקיים אהבה שאין לה סוף. (חמישי, 6.6, 21:30 | שישי, 7.6, 15:30, 50 דק' ללא הפסקה, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים המופע כולל עירום. המופע כולל דימויי וידיאו קשים לצפייה. מתאים לצפייה מגיל 16 ומעלה)
פסטיבל ישראל 2019, ירושלים, 30.5-15.6. למידע נוסף אודות כל המופעים ולרכישת כרטיסים www.israel-festival.org או בטלפון 2168*.