1 צפייה בגלריה
מפעל פניציה ירוחם. צילום: חיים הורנשטיין
מפעל פניציה ירוחם. צילום: חיים הורנשטיין
מפעל פניציה ירוחם. צילום: חיים הורנשטיין
לאחר סגירת מפעל "חרסה" בבאר־שבע, מרחפת סכנת סגירה על מפעל נוסף בנגב. הפעם מדובר במפעל הוותיק לייצור בקבוקי זכוכית "פניציה" שבירוחם. המפעל, בבעלותו של המיליונר האמריקאי מורט מנדל, הוקם בשנת 1934 ומזה למעלה מ־50 שנה הוא פועל בירוחם. במפעל מועסקים כ־240 עובדים, רובם תושבי ירוחם ודימונה.
המשך פעילותו של המפעל, כך על פי הנהלתו, כרוך הן מהתחרות הקשה של ייבוא זול של בקבוקים מטורקיה והן בשל לחצים של גורמים חרדים, שלטענת הנהלת המפעל מפעילים לחצים על לקוחות המפעל שלא לרכוש את תוצרת המפעל בטענה שהמפעל מחלל שבת. הטענה בדבר חילול השבת עלתה נוכח העובדה, שהכבשן במפעל, המשמש להתכת הזכוכית, פועל גם בשבת.
במגזר החרדי הבהירו, בעקבות הפרסומים על סכנת הסגירה של מפעל "פניציה", כי מבחינתם אין חרם על המפעל וכי הם מבקשים לכבד את שומרי השבת. בכירים ב"וועד למען השבת" ציינו, כי "הנהלת המפעל דחתה שוב ושוב את בקשותינו לשמירת השבת. אנחנו נעשה הכל להגן על רכישה של תוצרת ישראל בתנאי שלא יפגעו בשבת. אין חרם ולא חצי חרם. אנחנו מבקשים רק שישמרו על הערכים שלנו".
"ישבנו בעבר מספר פעמים עם ההנהלה והסברנו להם שאנחנו תומכים בהם, רק מבקשים מהם שיבואו לקראת הלקוחות מהמגזר החרדי. אנחנו מתנגדים לרכישה של בקבוקים מחו"ל ונעשה הכל כדי להגן על המפעל. חברי הכנסת החרדים היו הראשונים לעזור למפעל ועכשיו ההנהלה נותנת לנו סטירה וממשיכה להפעיל את המפעל בשבת, זועקת את זעקת הקוזאק הנגזל, שכביכול המגזר החרדי מוביל לפיטורי עובדים. ההיפך הוא הנכון, וההנהלה בהתנהלותה העקשנית נושאת על גבה באחריות למשבר שנוצר".
בתגובה לדברים נמסר מהנהלת "פניציה": "במהלך כל השנים המפעל מאושר לעבוד בשבתות וחגים על ידי משרד העבודה בהתאם לחוק שעות העבודה והמנוחה ואף קיבל את אישור הרבנות הראשית. בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם איום על פעילות 'פניציה' עקב נושא השבת. גורמים חרדים מפעילים לחצים כבדים על לקוחות המפעל ומאיימים על המשך קיומו, תוך סיכון מקום עבודתם של 240 עובדים".
"עקב לחצים אלו הצטמצמה משמעותית רכישת תוצרת החברה על ידי חלק מלקוחותיה ונגרמים הפסדים ניכרים עקב כך. אנו סומכים על תמיכת לקוחות החברה ועל תמיכת הממשלה בנושא להמשך פעילות עתידית".
יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב המזרחי, ארמונד לנקרי, אמר ל'מיינט באר שבע', כי "אנחנו מלווים את הנושא קרוב לשנתיים. ההתמודדות שלנו היא לא מול הנהלת המפעל, אלא מול חסידות גור, שהחליטה על הרחבת מעגל הלקוחות שלא ירכשו את תוצרת המפעל בטענה של חילול שבת. המטרה שלנו ושל הנהלת המפעל היא משותפת - להמשיך להפעיל את המפעל. נפעיל בנושא הזה את כובד משקלנו מול משרדי הממשלה הנוגעים בדבר".