2 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
עימות מילולי בין עובדי מפעל 'חרסה' בבאר שבע לבין המאבטחים שהוצבו בפתח המפעל כדי למנוע את כניסתם: "אתם זבלים, אנשים בלי לב, תתביישו לכם!", צעקו העובדים לעבר המאבטחים.
העובדים, בגיבוי ההסתדרות, הודיעו כי ימנעו כל הוצאת סחורה מהמפעל. הם הקימו אוהל מחאה במקום ומתכוונים לשהות בו ביחד עם בני משפחותיהם. העובדים זועמים על סגירת המפעל ועל "הונאה" מצד ההנהלה שכל הזמן הכחישה שהמפעל ייסגר, אולם כעת מתברר כי ההחלטה על סגירתו כבר התקבלה מזמן.
"הייתם פה בהרמת הכוסית לפני החג", אמר אחד מנציגי ההסתדרות, "עבדו עלינו בלי שום בושה. אמרו לנו שחוזרים מהחופשה המרוכז לעבידה תקינה ובלי להתבייש, בעזות מצח, משקרים לנו. מנכ"ל המפעל עמד פה ואמר שחוזרים לעבודה. לא להאמין. כרגע אתם נלחמים על הלחם שלכם. אין שום כוונה מצד ההנהלה לתת מעבר למה שמגיע בדין. אתם קולטים?! יש פה אנשים שנתנו את החיים שלהם במפעל הזה".
בשלב זה נציגי ההסתדרות מנסים להרגיע את העובדים, כ-130 שהגיעו למתחם מחוץ המפעל, אולם הרוחות סוערות והם אינם מוכנים להבליג על "התרגיל" כלשונם שעשתה להם ההנהלה. כאקט של הזדהות, הגיעו עובדי הסתדרות מרחב הנגב לתמוך בעובדים ולעודד אותם, עוברים ושבים מביעים תמיכה בהעובדים שנותרו ללא תעסוקה. "איך עושים דבר כזה לעובדים שנתנו את נשמתם זה עשרות שנים למפעל, זה ממש אכזרי" אמרה תושבת העיר שהגיעה לערוך קניות בביג.
2 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
הפגנת עובדי 'חרסה'. צילום: יעקב לוי
בכניסה למפעל, ליד מתחם 'ביג', נמצאים כוחות משטרה מחשש למהומות. במקביל למחאות וההפגנות, העובדים פועלים באמצעות ההסתדרות במישור המשפטי.
מקבוצת 'חמת', הבעלים של המפעל, נמסר: "החלטת החברה לסגור את מפעל 'חרסה' בבאר שבע נעשתה בלב כבד. בשנים האחרונות השקיעה 'חמת' סכומים משמעותיים במפעל במטרה לשפר את יכולות הייצור, אך על אף השקעות אלו המפעל המשיך להתקשות אל מול התחרות הקשה, ביטול המכסים ופתיחת השוק לייבוא מטורקיה".
"'חרסה' הציגה נחיתות ייצור ונכנסה להפסדים עמוקים. לא היה מנוס מסגירתו של המפעל. אנו שיתפנו את העובדים בנושא, אנו כואבים את כאבם של העובדים ומבינים, נתמוך בעובדים נעשה את מירב המאמצים למצוא להם מקומות תעסוקה. לקבוצת 'חמת' עוד שלושה מפעלים המעסיקים 400 עובדים. נמשיך להשקיע בתעשיה הישראלית ולהרחיב את המפעלים הקיימים ולייצר בישראל. המו"פ של 'חרסה' ימשיך לפעול מישראל".